مستند خودفروشی در پس حجاب

دیروز فیلم مستندی درباره ایران بنام "خودفروشی در پس حجاب" از یکی از بزرگترین شبکه های تلویزیونی سوئد پخش شد.این مستند رو یه خانم ایرانی بنام ناهید پرشون در رابطه با فحشا در ایران ساخته .

 مینا 20 و خورده ای سال دارد. ازدواج کرده بود و شوهرش معتاد بود و خود نیز توسط شوهر معتاد شد. همسر مینا به دلیل قتل و فروش مواد مخدر دستگیر میشود و به 35 سال زندان ( ابد ) محکوم میشود و مینا مجبور میشود برای امرار معاش خود و فرزندش به خیابان رو بیاورد. 

فریبا با مردی از خانواده ای تحصیل کرده آشنا میشود و ازدواج میکند. همسر فریبا معتاد میشود و به زندان می افتد و فریبا طلاق میگیرد و به همراه پسر کوچکش برای امرار معاش خود و فرزندش به فحشا رو می آورد. 

در صحنه ای از فیلم فریبا را میبینیم که با پسر 4-5 ساله اش در ماشینی سوار میشود. کارگردان و دوربینش هم با صحبت با صاحب ماشین او را راضی میکنند که همراه شوند و صاحب ماشین که میشنود فیلم در مورد شرایط زن ایرانی است و در خارج از کشور پخش میشود ، اجازه میدهد و میگوید که : بگذار ببینند چه جهنمی از ایران ساخته شده است. 

در این صحنه میبینم که چطور فریبا سر قیمت با مشتری چانه میزند. به دلیل بچه داشتن و کم سن نبودن و قیافه استثناعی نداشتنش تحقیر میشود و قیمتش پایین می آید. دوربین در اینجا فریبا را با مشتری اش تنها میگذارد ، و بعدا فریبا تعریف میکند که در همان پشت ماشین با مرد خوابیده است و بعد مرد او را چون زباله ای از ماشین بیرون انداخته ، به طوری که خودش و فرزندش مجروح شده بودند .

دوربین وقتی که مینا و دو مرد همراه میشوند ، به همراهشان میرود. مردها که چهره شان نمایش داده نمیشود ، او را به آپارتمان خود میبرند و در حالی که یکی بچه را مشغول میکند ، دیگری با مینا به اتاقی میروند. مینا که ابتدا با هر دو به قیمت نفری 10 هزار تومان طی کرده است ، پول درخواستی اش را نمیگیرد و ناراحت منزل آنان را ترک میکند. 

فیلم بسیار زننده ای بود از طبقات پایین اجتماع. به نظر من این فیلم کاملا تک بعدی بود و به تماشاگری که هیچ تصوری از ایران نداره دید بسیار منفی می داد. 

من واقعا نمی فهمم هدف تلویزیون سوئد از پخش همچین مستندی چی می تونه باشه ؟ چون اونچه مسلم هست اینه که نشون دادنش اینجا هیچ کمکی به وضع همچین افرادی توی ایران نمی کنه و فقط برای من و امثال من مشکل ایجاد می کنه. یه همچین مستندی باید توی خود ایران پخش بشه تا بشه براش فکری کرد! به نظر من هدف از پخش این فیلم فقط بی آبرو کردن ایرانی ها نزد سوئدی هاست و در اینکار تا حدودی هم موفق شدن چون دوستی برام گفت که امروز تو شرکتشون سر فیکا (coffee break) راجب این فیلم صحبت شده و اون هم سعی کرده توضیح بده که این وضع زندگی مال قشر طبقه پایین جامعه هست و توی همه کشورها هم همچین وضع و مشکلاتی وجود داره و مختص ایران نیست. می گفت سوئدی ها برداشت های جالبی از این فیلم نکردن! کلا خیلی ناراحت شدم چون وقتی کارکنان شرکت دوستم که اکثرا دکترا دارن و از قشر تحصیل کرده جامعه هستن همچین فیلمی رو نماینده ایران و ایرانی می دونن واقعا مردم عادی چه فکری می کنن ؟


پیشنهاد می کنم حتما این فیلم رو ببینین ! توی یوتیوب هم بطور کامل هست اما نمی دونم امکان دیدنش برای دوستان ساکن ایران هست یا نه . 


نظرات 3 + ارسال نظر
محمدرضا دوشنبه 21 مرداد 1392 ساعت 03:27 ب.ظ http://afkareman.blogsky.com

اینا سالهاست که دارن با این دروغ هاشون بر دنیا حکومت میکنن. ولی اون ها هستن که زن رو تحقیر میکنن اون ها هستن که از زن یک برده ی جنسی ساختن که هر وقت بخوان ازش سو استفاده کنن. از کودکان سو استفاده ی جنسی میکنن. از زن ها کالای تبلیغاتی ساختن. از زن ها موجود ی بی احساس ساختن. تا به اهداف بی شرمانه و پلیدشون برسن.

اینکه منظورشون از پخش این فیلم چی بوده رو نمی دونم اما پخشش اونم اینجا کمکی به اینجور آدمها نمی کنه. اینها واقعیت های جامعه ما هستن اما توی خود ایران دیده نمی شن !
بنظر من ارزش زن اینجا خیلی خیلی بیشتر از ایران هست و این حرفها هم یک مشت حرف مزخرف و تکراریه که عمری به خورد ملت دادن !‌ ارزش و احترام و حقوقی که یک زن توی یک کشوری مثل سوئد داره با ایران قابل قیاس اصلا نیست ! اتفاقا استفاده ابزاری از زن توی ایران میشه .... برده جنسی هم که والا الان توی ایران فراوونه و فقر و فحشا بی داد می کنه ! این حرفها رو به یکی بزنین که خودش هر دو کشور رو ندیده باشه !

ملیحه سه‌شنبه 22 مرداد 1392 ساعت 09:32 ق.ظ http://mindofagirl.blogfa.com

پخش این فیلم ها اصلاً به قصد کمک نیست ، و سازنده فیلم هم به این قصد نساخته و فقط دنبال تعریف و تممجید خارجی هاست.مثلاً اگر یه فیلم راجع به زنان موفق محجبه میساخت تو سوئد پخش میکردن.
این فیلم ها فقط روحیه نامیدی رو افزایش میده یه مستند انتقادی خوب دنبال راه چاره است.

ss سه‌شنبه 22 مرداد 1392 ساعت 08:52 ب.ظ

عزیزم این که دیدن نداره همه جا هست. ولی من زنایی میشناسم با کلفتی و هزار کار ابرومندانه درامد دارن مث سبزی سرخ کردن.
بیخیال کسی مه با ی فیلم از مردم ی کشور نتیجه بیگیره نفهمه.یلتر مشیا.رمزیش کن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد