بیایم دیدمون رو عوض کنیم

یکی عکس یه بنده خدایی رو می گذاره توی یک سایت پر طرفدار ایرانی و ملت همه میان طرف رو می بندن به دری وری ... این چقدر زشته ، چرا انقدر داغونه این ؟! چرا خدا تو رو اینطوری آفریده ؟! کسی تو خوشگلی به پای ما ایرانیا نمی رسه ، بدبخت عملی ! واه واه به قیافه این بدبخت اصلا نمی شه نگاش کرد! من خیلی از این خوشگلترم! 

حالا قیافه طرف شاید خیلی بهتر از حتی معمولی هم باشه. ما ایرانیها انگار توهم زدیم! توهم خاص بودن و برتر بودن و باهوش بودن و اینها بنظر من همش ناشی از نژاد پرستیه. ایران هم مثل خیلی از کشورهای دیگه هم خوشگل داره هم زشت, هم بسیاری قیافه های معمولی . ایران هم باهوش داره ، هم کم هوش و هم معمولی ... بیایم بجای منفی نگری و دیدن عیب های دیگران ، مثبت نگر باشیم. بیایم و نژاد پرستی رو بگذاریم کنار و با دید نژادپرستانه به افغان و عرب و ... نگاه نکنیم .

مطلب زیر هم بی ربط به همین موضوع نیست و به نظر من قابل تامله .

"چندین سال قبل برای تحصیل در دانشگاه سانتا کلارا کالیفرنیا، وارد ایالات متحده شده بودم،سه چهار ماه از شروع سال تحصیلی گذشته بود که یک کار گروهی برای دانشجویان تعیین شد که در گروه های پنج شش نفری با برنامه زمانی مشخصی باید انجام میشد.دقیقا یادمه از دختر آمریکایی که درست توی نیمکت بغلیم مینشست و اسمش کاترینا بود پرسیدم که برای این کار گروهی تصمیمش چیه؟
گفت اول باید برنامه زمانی رو ببینه، ظاهرا برنامه دست یکی از دانشجوها به اسم فیلیپ بود.
پرسیدم فیلیپ رو میشناسی؟
کاترینا گفت آره، همون پسری که موهای بلوند قشنگی داره و ردیف جلو میشینه!
گفتم نمیدونم کیو میگی!
گفت همون پسر خوش تیپ که معمولا پیراهن و شلوار روشن شیکی تنش میکنه!
گفتم نمیدونم منظورت کیه؟
گفت همون پسری که کیف وکفشش همیشه ست هست باهم!
بازم نفهمیدم منظورش کی بود!
اونجا بود که کاترینا تون صداشو یکم پایین آورد و گفت فیلیپ دیگه، همون پسر مهربونی که روی ویلچیر میشینه...
این بار دقیقا فهمیدم کیو میگه ولی به طرز غیر قابل باوری رفتم تو فکر، آدم چقدر باید نگاهش به اطراف مثبت باشه که بتونه از ویژگی های منفی و نقص ها چشم پوشی کنه...
چقدر خوبه مثبت دیدن...
یک لحظه خودمو جای کاترینا گذاشتم ، اگر از من در مورد فیلیپ میپرسیدن و فیلیپو میشناختم، چی میگفتم؟
حتما سریع میگفتم همون معلوله دیگه!!
وقتی نگاه کاترینا رو با دید خودم مقایسه کردم خیلی خجالت کشیدم...
شما چی فکر میکنید؟

پ ن : این عکس  نقشه ای از میزان نژاد پرستی کشورهای مختلف رو نشون میده ! ایران هم جزو کشورهای نژاد پرست حساب میشه متاسفانه .

پ ن : میگن اول یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوالدوز به مردم . امروز یه پسر هندی سیاه سوخته اومد تو شرکت شروع به کارکنه، میز بغلی من رو بهش دادن. ناخودآگاه خوشم نیومد که بغل من نشسته و کلی تو دلم غرغر کردم. حالا اگه مثلا آمریکایی بود عکس العملم واقعا چی  بود؟ همینقدر ناراحت می شدم ؟ منم سعی می کنم نژاد پرستی رو کنار بگذارم اما انگار رفته  تو وجودم و کنار گذاشتنش واقعا سخته!  شایدم یه دلیلش این باشه که ما انتظار داریم مردم یه سری کشورها همه بدبخت و فقیر و محتاج و گدا و ... باشن و نا خودآگاه با دیده تحقیر بهشون نگاه می کنیم ! در صورتیکه ممکنه یه هندی یا پاکستانی و ... خیلی با شعورتر ، فهمیده تر و تحصیل کرده تر از ما باشه ! آخه یه سری کاراشون هم آدمو آزار میده. مثلا ما سر کلاسمون تو دانشگاه یه پاکستانی داشتیم که با صدای بلند آروغ می زد وسط درس بدون هیچ خجالت یا ناراحتی چون توی فرهنگ اونا عیب نداره اینکار. و همون باعث شد من ناخودآگاه دید بدی نسبت بهشون پیدا کنم تا اینکه توی همین شرکتی که هستم یه پاکستانی دیدم خیلی باکلاس و مودب و خوش لباس و خوشگل که خیلی چیزها رو هم در طول زندگی در سوئد یادگرفته بود و چه بسا از ما ایرانیها هم با فرهنگ تر بود و  همون آدم باعث شد دیدم نسبت بهشون خیلی عوض بشه و اون دید منفی و زشت از ذهنم پاک بشه تقریبا.

نظرات 10 + ارسال نظر
رها دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 ساعت 02:11 ق.ظ http://fair-eng.blogsky.com

حرف دل منو زدی :(
ملت خودشیفته و متوهمی هستیم... فکر می کنیم نابغه ایم و کل دنیاداره رو انگشت ما ایرانیا می چرخه!

بله متاسفانه ما خیلی نژاد پرستیم و فکر می کنیم آسمون سوراخ شده و ما ایرانیها افتادیم پایین !

سوری دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 ساعت 08:59 ق.ظ

نیا دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 ساعت 07:36 ب.ظ http://missgirl.persianblog.ir

وااای..
خیعلی داستانِ جالبی بووود..من سعی نمیکنم اول ایراد رو بگم..ولی نژاد پرستی رو باید بگم..متاسفانه من کاملن نژاد پرستم..خعیلی هم سعی کردم ولی نشد کنترلش کنم:(

خوبه که خودت قبول داری این قدم اوله . در مرحله بعد هم کافیه خودتو بگذاری جای خیلی ایرانیها مقیم خارج ... تصوری که تو راجب افغانی و ... داری اونها در مورد ما دارن . دوست داری باهات رفتاری رو کنن که تو با افغانی می کنی ؟! اگه دوست نداری پس سعیتو بکن که برای همه ارزش قائل بشی ... سیاه و سفید ... ایرانی و عرب و افغان و ...

سوری دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 ساعت 08:03 ب.ظ

ایدا همچین هم نیست ملت تا دوتا خاری میبین غش مبکن...تازه این افغانی ها کلی پدر ملت در اوردن...از جنایت تا الودگی...گدایی...این پستتو قبول ندارم

ببین سوری جان اگه بخوایم اینطوری فکر کنیم که سوئدی ها هم باید ناراحت باشن از اینکه امثال من اینجان تو کشورشون . چون فرهنگ ما هم با اونها کاملا فرق می کنه و خیلی کارهامون ممکنه مورد پسند اونها نباشه چون فرهنگ ها متفاوته، در ضمن ایرانیها هم این کم دست گل به اب ندادن . به عنوان مثال دو تا پسر 18-19 ساله ایرانی وقتی دیدن اجازه ورود به دیسکو رو ندارن (هر دیسکو یه سن ورودی داره مثلا از 20 سال به بالا) کل دیسکو رو آتش زدن و فاجعه ای ببار اومد و کلی ملت کشته شدن . اما همه اینها دلیل میشه که تمام ایرانیا بد باشن ؟!
آموزش و برنامه ریزی برای پناهنده ها و مهاجرین و ... دست دولت یک کشوره و اونها هستن که باید این وضع رو ساماندهی کنن. جلوی گدا رو هم دولت باید بگیره ! در حق افغانی های مقیم ایران هم به قدر کافی ظلم میشه. البته من اطلاعات دقیقی ندارم اما اون چیزهایی که شنیدم رو می گم ... اونها هم آدم هستن به هر صورت و ما خیلی نژاد پرستانه باهاشون برخورد می کنیم.20 سال دیگه یهو دیدی وضع افغانستان خیلی خیلی بهتر از ما شد و ایرانیها احتیاج پیدا کردن برن اونجا برای کار و ... گرچه الان با این وضع اقتصادی ایران برای افغانی ها هم نمی ارزه که ایران کار کنن . الان هر افغانی فکر کنم شده 24-25 تومن ! یعنی پولشون 25 برابر ریال ما ارزش داره . دنیا همیشه رو یه منوال نمی چرخه

وحید دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 ساعت 08:41 ب.ظ http://bealive.blogfa.com/

زندگی زمانی زیبا می شه که ذهن و نگاه زیبایی داشته باشیم. اگه کاترینا در توصیف اون پسر، نگاه متفاوتی داره بدلیل روح بزرگ و دید متفاوتش هست. به ما تو زندگی چی یاد دادند؟ مگه غیر از اینه که ما رو تو یه مسیری هل دادند غافل از اینکه لحظه ای بایستیم و خودمون رو مرور کنیم و فکر کنیم. بخاطر همینه که نگاه ما هم یه نگاه درستی نیست. اونقد که به ظواهر توجه داریم چیزهای دیگه رو نمی بینیم. همه آدما چیزی برای ارائه دادن دارند. وقتی بچه های معلول یا سرطانی رو می بینم ناراحت میشم از اینکه نگاه دیگران در آینده خیلی براشون آزاردهنده میشه. کاش تو زندگی مون لحظاتی سکوت می کردیم و با خودمون خلوت می کردیم و به ارزش های زندگی فکر می کردیم. کاش بیشتر همدیگر رو دوست داشتیم و بهم احترام می زاشتیم.

هیچ چیز این زندگی پایدار نیست

حتی بودن و نبودن ما

هیچ چیز این دنیا بودنی نیست

حتی تنهایی شب های ما
...

بله دقیقا ، حرف دل من رو هم زدی ، کاش یکم بیشتر به رفتارمون فکر کنیم.
در مورد نژاد پرستی هم باید بگم متاسفانه ما ایرانیا در مورد مردم شهرهای مختلف هم کم و بیش نژاد پرستیم چه برسه به کشورهای دیگه. ایرانیا باورشون شده که بهترین نژاد تو منظومه ی شمسی هستن و به خاطر همون به همه ی ملیت ها توهین میکنن. به ترکها خر میگن ، عرب وحشی،افغان قاتل ... (با عرض پوزش حتی از تکرارش)

ملیحه سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1392 ساعت 03:59 ب.ظ http://mindofagirl.blogfa.com/

در من هم رگه های از نژاد پرستی دیده شده.

خوب سعی کن که روش کار کنی و بزاریش کنار ولی سخته می دونم

رها سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1392 ساعت 11:51 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

تازه خواستم بگم چرا کم پیدایی دیدم آخر این پست بروز کردی!! عجبا!

این روزها یکم گرفتارم اما بجز اون گاهی حرف خاصی هم ندارم بزنم ... خیلی حرفا رو نمی شه زد حتی تو وبلاگ

رها سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1392 ساعت 11:55 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

راستش من یه پن فرند هندی دارم که نزدیک 5 ساله باهم در ارتباطیم. من هم قبلا چنین دیدگاهی نسبت به هندیا داشتم اما از وقتی با این دوستم آشنا شدم نظرم عوض شده، واقعا نباید همه رو به یه دید نگاه کرد. البته خودشم تعریف می کرد از بی فرهنگی بعضی هندی های دیگه که چقدر از تو دانشگاه از دستشون در عذاب بود، اما خب این دلیل نمیشه همه مثل هم باشن...
به قول مامانم 5 تا انگشت یه دست یک جور نیستن، و این مثل رو همیشه وقتی بکار میبرد که می خواست راجع به تفاوت ما خواهر برادرا چیزی بگه... این همه تفاوت بین اعضای یک خانواده، حالا فکر کن کل جمعیت یه کشور چقدر می تونن متفاوت باشن

چقدر خوب که حداقل تو دیدت مثل اکثر ماها از جمله خود من نیست . رها این هندیه کنار من امروز پدرمو در آورد انقدر سر و صداهای عجیب غریب از خودش در آورد ، دماغشو کشید بالا و ... یعنی روانی می کنه آدمو ، حالا جدای اینها بعضی هاشون هم از بس که زن تو کشورشون بی ارزشه عادت کردن که به زنا بی اعتنایی و بی تربیتی کنن ، اعتنا نمی کنن اصلا ، نه سلامی نه چیزی ... کلا نادیدت می گیرن و خوب اینکار تو محیط های کاری و توی سوئد که کلا کشور زن سالاریه خیلی بده !

میترا چهارشنبه 1 خرداد 1392 ساعت 03:40 ب.ظ

من حتی فکر میکردم دید خاصی نسبت به مدرک وجود نداره اونجا. اما بعدا که اینجا نوشته هات را خوندم و پرس و جو کردم دیدم بی تاثیر هم انچنان نیست! کلا یه سری چیزهای بد تو مغز ما ضبط میشه که اصلا خوب نیست از نژاد پرستی بگیر تا مصرف گرایی بیش از حد مدرنیته! اسیب زننده است واقعا. در کوتاه مدت خیال میکنیم مفید ولی در بلند مدت دودش تو چشم خودمون هم میره!

گلی چهارشنبه 8 خرداد 1392 ساعت 07:52 ب.ظ

دو روزه تو فیسبوک درگیرم با دوستم و کامنت های کوبنده می دیم بهم سر هیمن موضوع. یه کلیپی یه آقایی به اسم کسرا ساخته و خیلی طرفدار پیدا کرده که ایرانی رو با عرب و هندی مقایسه کرده و گفته ما اونطوری نیستیم..و عکسای بازیگرا و پارتی ها رو نشون داده و گفته ما اینطوریم!!!..آدم خجالت می کشه از این همه سطحی نگری..

ولی در کل راست می گی به کارایی می کنن آدم اینطوری دیدش بد می شه..مثلا این هندیه که کنار منه..تمیزه! ولی تازه فهمیدم دستش همش تو بینیشه هاهاهاها

اون هندیه صاف از هند اومده بود و خوشبختانه زود هم رفت چون مستقیم از هند اومده بود با فرهنگ سوئدیا آشنا نبود متاسفانه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد