کار پیدا کردن در سوئد

چند نفر از دوستان ازم در مورد شرایط کار توی سوئد پرسیده بودن و منم ترجیح دادم یه جواب کلی اینجا به همه بدم . طبیعتا اگه سوالهای بیشتری در این مورد داشتین خوشحال می شم اگه بتونم کمکی بهتون کنم . 

اول از همه اطلاعاتی که من دارم بیشتر در مورد رشته خودمه و چند تا رشته دیگه فنی که دوستام خوندند . اینجا برای کار پیدا کردن بهتره که به زبون سوئدی مسلط باشید چون بجز چند تا شرکت بین المللی توی اکثر شرکتها سوئدی صحبت می کنند و سوئدی دونستن جز شرایط اولیه استخدام هست . حتی اگر توی شرکت های بین المللی هم باشی باز ممکنه بهت سخت بگذره چون اکثرا توی ساعت ناهار و ... سوئدی صحبت می کنند و طبیعتا وقتی تو سوئدی ندونی نمی تونی زندگی اجتماعی خوبی داشته باشی و باهاشون ارتباط برقرار کنی .

 بازار کار سال پیش خیلی جالب نبود و کار پیدا کردن برای بسیاری از دوستان دور و بر من سخت بود. حتی بخاطر شرایط اقتصادی چند تا از شرکت های بزرگ سوئدی مثل اریکسون تعدادی از کارکنانشونو بیرون ریختن . این رو هم باید در نظر گرفت که سوئد یه کشوری هست با 9 میلیون جمعیت و در مقایسه با کشوری مثل آلمان کار اینجا کمتره (آلمان فکر کنم 80 میلیون جمعیت داره ) پس طبیعیه که اونجا کار هم بیشتره . جدا از این اینطور که شنیدم و تو آمارها دیدم فعلا آلمان اوضاع اقتصادیش بهتر از سوئد هست یعنی نرخ بیکاریش کمتره .

اینجا هم مثل اکثر کشورها از متقاضیان کار سابقه سوئدی و رفرنس سوئدی می خوان و اکثر دانشجو ها سعی می کنن کارآموزی و تزشونو توی شرکت های بزرگ و معروف بگیرن تا این مشکل حل بشه  و بتونن کار پیدا کنن . 

برای کارهای مربوط به software اکثر شرکت ها چندین تست برنامه نویسی از متقاضی می گیرن و معمولا باید از چندین مرحله رد بشی تا بتونی کار رو بگیری که اونم بستگی به شرکتش داره . زبانهای رو بورس تا جایی که من می دونم Net. و Java هست . اینجا برخلاف کانادا و آمریکا  شرکت ها معمولا مدرک فوق می خوان. طبیعی هم هست که باید مدرک سوئدی داشته باشی. حالا ممکنه بعضی شرکت های کوچیکتر برای کارهای معمولی تر مثل طراحی وب و ... مدرک لیسانس هم قبول کنن . 

برای کار سریع و خوب پیدا کردن اینجا هم لازمه  connection  یا همون پارتی داشته باشی . البته اینطور نیست که بدون پارتی نشه کار پیدا کرد اما پروسش سخت تر و زمان گیر تره . در واقع پارتی یه جورایی مثل رفرنس می مونه دیگه و کار تو رو تایید می کنه . در آمدها هم بستگی به نوع کار داره . من از 20000 کرون دیدم تا 350000 و حتی بیشتر که بستگی به نوع کار و شرکت و سابقه کارت داره . البته باید 30% مالیات رو هم از روش کم کنین تا خالص دریافتی رو بدست بیارین . برای یه زندگی معمولی دانشجویی هم معمولا 7000 کرون در ماه احتیاج هست . 

اینجا برای کارهای فنی و گاها کامپیوتر متقاضیان خانوم شانس نسبتا خوبی دارند چرا که توی رشته های فنی معمولا تعداد متقاضیان خانم کمتر هست و کارفرماها هم ترجیح می دهند تعداد کارکنان خانم و آقا مساوی باشه اینه که خانم استخدام می کنن اینطوری که شنیدم !

صنایع اتومبیل سازی اینجا رونق خاصی داره . شرکت های Volvo , Saab و Scania از جمله شرکت هایی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند . رشته ی مکانیک بخصوص اینجا بازار کار خوبی داره .

در زمینه IT سوئد یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیاست و شرکت های معروفی از جمله Intel, Motorola, Ericsson,ARM, Symantec, Oracle , Sony Ericsson Mobile اینجا شعبه دارند.

باید در نظر بگیرید که سوئد کشور بسیار کوچیکی هست با جمعیت کم و سطح زندگی بالا و البته نسبتا گرون.  اکثر شهرهای سوئد حدود صدهزار نفر و شاید خیلی کمتر جمعیت دارند . اگه دنبال جای شلوغ هستید بهتره جاهای دیگه رو امتحان کنید . حتی استکهلم که پایتخته هم 800000 تا جمعیت داره. اگه  دنبال یه محیط آروم و پر از آرامش و تقریبا بدون استرس هستید سوئد و بقیه کشورهای اسکاندیناوی می تونن انتخاب های مناسبی براتون باشن .


پ ن : یه مصاحبه ی خیلی مهم رفتم توی یه شرکت سوئدی خیلی معروف و قراره نتیجش تا آخر این هفته اعلام بشه . دعا کنین که قبول بشم چون کارشو که خیلی دوست دارم . تازه اگه قبول بشم باید برم مصاحبه کنم برای مرحله بعدی ! اصلا از فکرش نمی تونم بیرون بیام دارم از استرس سکته می کنم هااااا



نظرات 9 + ارسال نظر
سوری یکشنبه 11 فروردین 1392 ساعت 02:09 ب.ظ

کشاورزی چطوره؟

راستش سوری جون من خیلی راجب کشاورزی اطلاعات ندارم اما تا اونجایی که دیدم خیلی بازار کار نداره اینجا فکر می کنم توی آمریکا بهتر بازار کار داشته باشه تا اینجا

سوری یکشنبه 11 فروردین 1392 ساعت 05:37 ب.ظ

هی اینجام همینجوره...

ولی خوب تو بقیه کشورها ممکنه شرایط فرق کنه عزیزم باید تحقیق کنی چون منم خیلی نمی دونم بقیه جاها رو . حتی شاید بشه مثلا phd یا یه فوق دیگه تو یه رشته نزدیک به کشاورزی بخونی که بازار کار خوبی داره . امیدتو هیچ وقت از دست نده.

دختر توی آینه یکشنبه 11 فروردین 1392 ساعت 08:34 ب.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

خوبه که از این دست اطلاعات میزاری هرچند من که نمیتونم بیام اونجا لااقل الانا ولی یه چیرای بدونی خوبه.
اتفاقاً منم بعد از تعطیلات برم دنبال یک کاره دیگه ، مشکلات خاص خودمو دارم که داره اعصابم رو خورد میکنه.همینکه تو این سن به هیچی نرسیدم داره داغونم میکنه.
ان شالله که قبول بیشی دختری تو اونقدر قوی هستی که اونجا دوم آوردی پس از پس اینم بر میای.

خودتو دست کم نگیر عزیزم . منم اگه بخوام منفی نگاه کنم میگم به هیچ جا نرسیدم .
مرسی منم امیدوارم که همینطور باشه و قبول بشم . می بوسمت بخاطر لطف و محبتت

وحید دوشنبه 12 فروردین 1392 ساعت 12:07 ق.ظ http://bealive.blogfa.com

سلام. مرسی از وقتی که گذاشتید. یه سری سوال هم داشتم ممنون میشم اگه وقت داشتید و امکانش بود جواب بدید.

1.
هر کرون سوئد حدود 200 تومن ایرانه الان؟
2.
Course هایی که شما تو دانشگاه می گذرونی انگلیسی هست دیگه آره؟
3.
شما گفتی اونجا مدرک فوق می خوان چرا به این صورته؟ اینو به این خاطر میگم چون تو شرکت های ایران مدرک زیاد مهم نیست مهم اینه که شما کار بلد باشی یعنی شما میگی که کسی که تو دانشگاه های سوئد درس بخونه برای بازار کار آماده ست در واقع دانشگاه با صنعت رابطه نزدیکی داره و course هایی که گذرونده میشه مرتبط با نیاز بازاره؟
4.
در زمینه اطلاعات برنامه نویسی آیا شما (کسی که تو شرکت سوئدی کار میکنه) باید یه مبحثی رو عمقی بلد باشی یا نه از هر مبحثی یه چیزی بدونی چون تو شرکت های ایرانی اون جور که باید تیمی و task based کار انجام بشه، نمیشه و تقریبا همه باید از تحلیل تا تست همه چیو بدونند.

سلام خواهش می کنم . در مورد سوالهاتون :

1. فکر کنم با یه سرچ ساده بتونین قیمت کرون رو پیدا کنین ! من قیمت روز رو ندارم راستش . 200 رو از کجا آوردین ؟ اون ماله 2-3 سال پیشه که قیمتا بالا نرفته بود (باید در حدود 500 باشه)
2. بستگی به رشته داره اما بسیاری از رشته ها توی مقطع فوق در اکثر دانشگاه های اروپا انگلیسی هست .
3. والا چراشو باید از شرکت های سوئدی بپرسین کار برای لیسانس هم هست نه اینکه اصلا نباشه اما توی بسیاری از اگهی ها نوشته ترجیحا فوق . بعدم می دونین که من توی رشته خودم سررشته دارم نه بقیه رشته ها
4. اصولا شرایط لازمه برای کار رو توی اگهی ها می زنن و از شما هم در همون حد انتظار دارن!

پدرام دوشنبه 12 فروردین 1392 ساعت 02:31 ق.ظ http://maadonafar.blogfa.com/

مرسی آیدا جان . این پستت به من خیلی کمک کرد. با اجازت سوالهامم اینجا می پرسم .
1-دانشگاه های سوئد پولیه نه ؟ شهریه هاشون در چه حدوده؟
2-برای کار پیدا کردن آیا سن هم مطرح هست ؟
3. بازار کار توی رشته الکترونیک اونجا چطوری هست ؟
4. اینطور که شما نوشتین برای یه زندگی دانشجویی 3-4 میلیون در ماه لازمه درسته ؟

ممنون از لطف و راهنماییت . امیدوارم که نتایج مصاحبت هم خوب باشه .

سلام پدرام جان . خواهش می کنم خوشحالم که برات مفید بوده
1. از سال 2010 پولیه دانشگاه ها . شهریه ها هم بستگی به رشته متفاوته مثلا human computer interaction دانشگاه اپسالا 220000 کرونه کل شهریش . حالا بستگی به رشته ممکنه تا 270000 هم برسه .
2. برای پیدا کردن کار سن خیلی مهمه . هر چی سن از 30 سال اونوتر بره قاعدتا تواناییهات باید بیشتر باشه دیگه .
3. راستش من اینجا الکترونیک نمی شناسم زیاد . برای مقطع فوق رشته های سیگنال و رادیو و telecommunication و ... هستن اینجا .
4. بله البته بستگی به این داره که چقدر خرج کنی . حتی اگه در ماه 5000 هم خرج کنی (صرفه جویی) بازم 2-3 میلیون ماهیانه لازمه . کلا با بالا رفتن دلار خرج ها خیلی زیاد شده این روزها

مرسی پدرام جان . منم امیدوارم تا آخر هفته خبرای خوب بشنوم

سوری دوشنبه 12 فروردین 1392 ساعت 10:51 ق.ظ

من ترم آخر فوق هستم عزیزم...

می دونم از این نظر گفتم یه فوق دیگه که شاید یه فوق نزدیک به کشاورزی بشه بخونی که بازار خیلی خوبی هم داشته باشه یا حتی phd . راستش من زیاد اطلاعات در مورد رشته تو ندارم متاسفانه اما خوواستن توانستنه

وحید دوشنبه 12 فروردین 1392 ساعت 10:53 ق.ظ http://bealive.blogfa.com

ممنون از وقتی که گذاشتید.

فکر می کنید من یه سرچ ساده نکردم کرون رو من سایت بانک مرکزی رو چک کرده بودم و چند تا سایت دیگه. اینم لینک بانک مرکزی:
http://www.cbi.ir/ExRates/rates_fa.aspx

حالا اگه ما 500 در نظر بگیریم حداقل درآمد اونجا ده میلیون تومن هست البته بدون کسر مالیات.
ضمنا سوال هایی که من پرسیدم منظورم در مورد وضعیت در رشته شما بود دیگه چون خود من هم کامپیوتر خوندم.


بازم بسیار ممنون از وقتی که گذاشتید و جوابی که دادید.

خواهش می کنم وحید جان .
می تونی از http://www.mesghall.com/ نرخ ها رو چک کنی . البته نمی دونم برای شما شیلتر ! باشه یا نه سایت های مشابه این هم زیاده. کافیه سرچ کنی نرخ ارز تو گوگل

درآمد اینجا در حدیه که بتونی یه زندگی خوب داشته باشی . مالیات هم همونطور که گفتم 30 درصده که خیلی زیاده . مثلا کسی که 21000 کرون می گیره خالص در آمدش یه چیزی حدود 14000 کرونه که از این مقدار خیلی خیلی راحت 7-8 هزار تاش میره برای خرج خورد و خوراکش و اجاره خونه . اگه بخوای ماشین داشته باشی باید حدود ماهی 2000 کرون پول مالیات و سایر موارد کنی که اونم به خرجات اضافه می شه. اگه بخوای خونه بخری که هیچی کل پولتو باید پس انداز کنی و یا قسط خونه بدی . و اگه کسی می خواد توی خونه خوب زندگی کنه بهتره خونه بخره چون خونه های خیلی خوب و باکلاسو اجاره نمی دن !

امیدوارم تونسته باشم کمکت کنم

وحید دوشنبه 12 فروردین 1392 ساعت 07:03 ب.ظ http://bealive.blogfa.com

بازم ممنون.

میخوام یه مقایسه ای داشته باشید بین سطح اطلاعاتی که تدریس میشه و روش تدریس و اینکه چقدر از دانشجو می خوان، تو ایران با دانشگاهی که شما می خونید یا دوستانتون می خونند.

دومین سوال اینه که اگه تجریه کار تو ایران داشتید (در زمینه برنامه نویسی) یه مقایسه ای بکنید با روش کاری تو سوئد (اگه تا الان تجربه کردید) اینکه چه فاکتورهایی اونجا مهمه یا اینکه فلسفه فکریشون تو کار چیه.

سوم اینکه برا ارشد نرم افزار چه گرایش هایی اونجا هست؟

راستی یادم رفت. منم امیدوارم که نتیجه مصاحبت خوب بشه.

اول از همه در مورد رشته باید بگم که اول باید ببینید هدفتون چیه و به چه زمینه ای علاقه دارین . اصلا می خواین phd بخونین یا هدف فقط کار هست. گرایش های زیادی هست که من فقط چند تاشو نام می برم براتون مثلا human computer interaction , embedded systems , information system management , network s , Robotics , security and mobile computing , media management , ....
با خوندن هر کدوم از این رشته می تونین وارد کار مربوط به اون حوزه بشین .

خوب باز هم بستگی به سطح دانشگاه داره . اینکه توی ایران چه دانشگاهی رفتین و تو چه سطحی و اینجا چه دانشگاهی . اینجا معمولا در طول ترم پروژه های زیادی به دانشجو می دن و همین باعث می شه که کلی تجربه بدست بیاره و سطح و نوع درس ها کاملا با ایران متفاوته به علاوه اکثر دانشگاه ها با کمپانی های بزرگ پروژه های مشترک دارن و دانشجو ها می تونن تز و ... رو در شرکت ها انجام بدن و تجربه بدست بیارن که خودش کمک خیلی بزرگیه

در مورد کار والا من چندان سابقه کاری توی ایران ندارم که بتونم مقایسه کنم براتون . اصلا نمی دونم تو ایران اوضاع برنامه نویسی چطوری هست اما فکر نکنم اگه برنامه نویس حرفه ای باشید مشکل خاصی پیش بیاد و نتونید خودتونو با شرایط اینجا وفق بدید مهم اینه که بتونید کار پیدا کنید که خودش یه پروسه زمان بر هست .

امیدوارم تونسته باشم به سوالهاتون جواب بدم

رها سه‌شنبه 13 فروردین 1392 ساعت 07:49 ب.ظ

ایشالا که درست میشه.

مرسی رهای عزیز امیدوارم که تو هم همیشه موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد