آرگو و اسکار امسال!

حتما درباره فیلم آرگو شنیدین و اگه نشنیدین فیلم  حوادث مربوط به عملیات نجات شش آمریکایی در روزهای گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران  رو نشون میده و نقش یک مامور سازمان سیا را در این ماجرا بازگو می‌کند.


فیلم تصویر جالبی از ایرانی ها نشون نمی ده . کلا یه مشت آدم وحشی و جنگ طلب رو نشون می ده که انگار افسارشون پاره شده . داستان فیلم هم صادقانه روایت نشده چرا که این کانادا بوده که این شش نفر رو به عنوان کانادایی از ایران خارج کرده و نه یک مامور سازمان سیا !


 فیلم شاید از نظر بیننده غیر ایرانی قانع کننده باشه اما برای ما ایرانیا یکم دور از واقعیته ! تاکسی های توی خیابون ، لباس پوشیدن و حتی فارسی صحبت کردن عده ای از بازیگرا لنگ می زنه. اما گاف بزرگ در آخر فیلمه جایی که یکی از پاسدارهای فرودگاه ، فرار آمریکاییها رو به بقیه اطلاع میده و پاسدارای فرودگاه بجای اینکه مستقیم برن به برج مراقبت و جلوی پرواز هواپیما رو بگیرن اول یه کشمکش مسخره با در خروجی گیت دارن بعدش مثل بسیاری از فیلمهای اکشن آمریکایی با ماشین میفتن دنبال هواپیما بوئینگ ۷۴۷!

حالا بماند که ۷۴۷ برای بلند شدن به سرعتی معادل ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت نیاز داره و اصلا چطور ممکنه چند تا ماشین بتونن با اون سرعت دنبالش کنن ! 


کلا یه فیلم هالیوودی  که کلی غلو هم توش شده تا تماشاگر رو به هیجان بیاره و در آخر هم به خوبی و خوشی تموم میشه و از مامور سیا هم یه قهرمان ساخته میشه که یه تنه همه کارها رو می کنه! بنظر من اسکار گرفتنش واقعا عجیبه چون اصلا در حد و اندازه اسکار هم نبود و فیلمهای دیگه مثل جانگو و لینکلن به مراتب بهتر از آرگو بودن .


در کل این فیلم و فیلمهای مشابه تصویر زیاد جالبی از ایرانیها ارائه نمی ده و همین باعث اعتراض بسیاری از ایرانیها شده . اما چرا تصویری که این فیلم ازمون ارائه میده برامون قابل باور نیست ؟‌ کافیه یه نگاه به عکس ها و فیلم های اون زمان (که چند تاشو حتی تو فیلم نشون میده ) بکنیم تا ببینیم که آرگو خیلی هم فیلم غیر منصفانه ای نبوده گرچه باز هم می گم که یه جاهایی واقعا هالیوودی و اکشن می شه (مثل قسمت فرودگاه) که فقط برای تحت تاثیر قرار دادن ببینده هست. اگه توهینی هم در این فیلم به ایرانیها شده بسیار زیرکانه و پنهانی شده ...


 اگه فیلمو دیدید پیشنهاد می کنم برین اینجا و نظرات ایرانیها رو درباره این فیلم بخونید . بعضی نظرها واقعا در نوع خودش بی نظیره مثل این یکی :


"با خوندن خلاصه فیلم از آمریکا و مردمش متنفر شدم. حالم از آمریکا بهم میخوره. برای من به عنوان یک ایرانی اصلا اهمیتی نداره که آمریکا درباره ایران چه فکری میکنه مهم اینه که مردم کشورهای همسایمون و خاورمیانه و همچنین مردم آسیا (بویژه ژاپن و کره و چین و هند و ...) و کلا همه جای دنیا بجز چند کشورک غربی، ایرانی ها رو مردمان شرافتمند و کشور ایران رو هم کشوری بزرگ و مهم و تاثیرگذار و قدرتمند در دنیا میبین"


اینجا  هم می تونید نظرات آمریکایی ها رو درباره نقدها و اعتراضهای ایرانی ها به این فیلم بخونید ! 

بعنوان مثال : Any country whose residents chant "Death to America" on a weekly basis is worthy of derision


در واقع فیلم هایی به مراتب بدتر و غیر منصفانه تر از آرگو هم درباره ما ایرانیا ساخته شده  . در فیلم ۳۰۰ بجای پادشاه ایران آدمی لخت و سیاه و بیشتر شبیه هم جنس بازها با ابروهای تتو شده  نشوندن!  می تونین جستجو کنین و خودتون ببینین ملت بعد دیدن این فیلم چه سوالهایی درباره پادشاه ایران می کردن! مثلا (?Why the persian king in 300 was like african and the soldiers were like arabs)


حالا برین و ببینین تو IMDB به این فیلم افتضاح ۷.۷ داده شده که یه امتیاز واقعا بالاست. یعنی فیلم مورد پسند عموم مردم بوده (علیرغم اینکه جمع کثیری از ما ایرانیا بهش ۱ دادیم !) .



حالا بگین ما ایرانی ها برای مقابله با این جور تبلیغ های منفی تا بحال چیکار کردیم ؟ 

حالا در پایان خوشحال می شم نظراتتونو درباره این فیلم و کلا فیلمهایی از این قبیل بدونم . فقط یه طوری بنویسید که وبلاگ منو شیلتر نکنن !

نظرات 5 + ارسال نظر
سوری یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 09:30 ب.ظ

چی بگم خواهر...گریه دارهواسه ادمایی که ادعای روشنفکری دارهکلی حرفای چیزا دار واسه ادمایی که میسازن و بهشون جایزه میدن

میلا یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 09:49 ب.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

فیلم رو ندیدم پس نظری ندارم اما این لینک نسبت به جایزه اسکار فیلم نظر جالبی داره
http://hosseinsanapour.blogfa.com/post-133.aspx

برای مقابله هم باید مقابله کرد و فیلم ساخت.

اسکار به کنار اما مردم همه دنیا دارن این فیلم رو می بینن و هیچ کس نمی تونه منکر تاثیری که روی ذهن خیلی ها (حداقل آدمهای عادی که اطلاعاتی در این ضمینه ها ندارن) می گذاره بشه ...
درسته باید دست بکار شد و فیلم ساخت تا اونا دیدگاه ما رو هم در این زمینه ببینن اما فکر می کنی فیلم های ساخت ما در مقایسه با فیلم های هالیوودی چقدر ببیننده داشته باشه ؟

س م ح یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 09:50 ب.ظ http://gitare.blogsky.com

من یادمه زمانی که فیلم 300 هم ساخته شد از این مارا کردن
کلا جدای از دروغ پردازیهای اونا یه بخشیش هم برمیگرده به کله گنده های ما که با همه دشمنن

جواب های هویه دیگه ... ما هستیم که مدام میگیم مرگ بر ... چه انتظار دیگه ای ازشون واقعا میشه داشت وقتی ما رو یه عده خشونت طلب می بینن

رها یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 10:45 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

سلام
راستش من هنوز آرگو رو ندیدم، چون با این تعاریفی که شنیدم انگیزه ای پیدا نکردم که بشینم تماشا کنم!
واقعا اینم ی معضل شده، نمی دونم چیکار میشه کرد، اما می دونم گفتن مرگ بر امریکا راه حل نیست و موافقم با اون جمله ای شخص امریکایی گفت! من همیشه متنفرم از لحظه هایی که شعار میدن مرگ بر امریکا، انگلیس... ای کاش به جای شعار دادن ی کمی به خودمون می اومدیم، ببینیم واقعا چی داریم و چیکار باید کرد؟! انگار ناف ایران و ایرانی رو با شعار و بلف بستن...
هیچ شکی در نفرت انگیز بودن این فیلم ها نیست، در طول تماشای فیلم سیصد هم همش حرص می خوردم که چراا؟؟!!!
راستش اگر من هم ی امریکای بودم و می دیدم ی کشوری هرروزه آرزوی مرگ وطنم رو داره شاید براش تبلیغات منفی می کردم! فکر نمی کنید بهتره این تنفر و باید کنار گذاشت و رابطه مسالمت آمیز داشت؟! حق دارن بقیه کشورا مارو وحشی و تروریست فرض کردن، چون این تمام چیزیه که تو راهپیمایی ها دارن نشون میدن..... به جای جمع شدن برای صلح و دوستی فقط آرزوی مرگ...

به نظرم اتفاقا بشین ببین و قضاوت کن . چون این فیلم مستقیما درباره ما ایرانیها ساخته شده و ما هم ایرانی هستیم و باید آگاه باشیم که ملت تو بقیه کشورها دنیا چه تصوری از ما دارن و چی از ما به عنوان ایرانی نشون می دن .
۳۰۰ که واقعا شور کار رو درآورده بود اما مسئله اینجاست که عده زیادی این فیلم رو می بینن بدون اینکه بیان و توی اینترنت یه سرچ ساده بکنن ببینن اصلا این فیلم مبنای تاریخی درستی داشته یا نه . بنابرین عموم مردم اینجور فیلم ها رو باور می کنن !
خوب اون شعارها باعث میشه اونها از ما جز یه کشور خشونت طلب که باید جلوشو گرفت چیز دیگه ای نبینن ! و اوضاعمون هم که می بینی ...

راستی اگه گاهی می بینی یه کامنتی رو دیر تایید می کنم چون می خوام سر فرصت یه جواب اساسی بهش بدم

دختر توی آینه دوشنبه 21 اسفند 1391 ساعت 03:40 ب.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

فیلم باید خوش ساخت باشه یعنی بتونه روی مخاطب تاثیر بزاره ضمن اینکه پیدا کردن مخاطب بستگی زیادی به تبلیغات داره با هزینه کم هم میشه فیلم ساخت و مسئله اینجاست تو کشور ما سران کم عقل به کارهای فرهنگی به چشم هزینه اون هم از نوع ثالثیه نگاه میکنن.
تاثیر این فیلم ها فقط بین خارجیها نیست خود ما ایرانیها هم تحت تاثیر قرار میگیریم و این وحشتناکتره.....

آره کاش ما هم به جای نشون دادن این سریالای کره ای مثل جومونگ و ... که کلی هم طرفدار داره به فکر ساختن فیلم هایی با کیفیت باشیم که بتونیم توش فرهنگمون رو به دنیا معرفی کنیم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد