پولدار بودن گناه نیست اما ...

توی جامعه ما همیشه از آدمهای پولدار بدگویی میشه . همیشه مردم معتقدن که طرف حتما باید پول یه عده ای رو خورده باشه تا مایه دار بشه و اصولا وقتی به کسی برچسب پولدار بودن می زنن طرف با جون و دل تمام تلاششو می کنه که بگه آقا من پول دار نیستم در حالیکه بنظر من صرف پولدار بودن گناه نیست . حتی اینکه که طرف پول رو از چه طریق به دست آورده به خودش مربوطه و خدای خودش . اگه وجدانش اجازه میده دست به خیلی کارهای بزنه خوب مختاره . خط قرمز من جاییه که طرف برای پولدار شدن حق کسی رو ضایع کنه یا پول کسی رو بخوره و اصولا هم پولدار شدن بدون اینکار غیر ممکنه نه ؟ اون موقع دیگه نمیشه سرمونو بندازیم پایین و بگیم به خودش مربوطه و بروی خودمون نیاریم !



کی فهمید این عکس چی میخواد بگه ؟


اینجا اصلا اینطوری نیست . یعنی ملت سعی نمی کنن پولدار بودنشون رو نفی کنن مثل ایران . سیستمشون هم طوریه که به افراد کمتر اجازه میده الکی الکی پول های هنگفت به جیب بزنن. البته همیشه استثنا هم هست و هیچ چیز 100% نیست حتی اینجا ! مثلا دیروز گزارشی خوندم از آدمی که شرکتیبرای ساماندهی مسکن پناهنده ها داره  . این آدم 4 تا کمپ داره برای پناهنده ها و گزارش حکایت از آن داشت که وضع پناهنده های ساکن این کمپ ها افتضاحه و طرف داره حسابی سو استفاده می کنه و از این راه میلیون ها کرون پول به جیب زده . جالب اینجا بود که قشنگ می گفت آره کارم سودآوره . اصلا اینکارو برای سودش می کنم و هیچ نفی نمی کرد که چه پولی از این راه درآورده! آما مگه چند تا آدم اینطوری اینجا پیدا میشه ؟ خیلی کم چون سیستم این اجازه رو بهشون نمیده و هر چی پولدارتر باشی باید بیشتر مالیات بدی ! مردم هم مثل ما دروغ گو نیستن که با هزار راه و کلک سعی کنن از زیر بار مالیات دادن در برن .


آقا جان گدا پروری نکنیم ! هی نگیم پول چرک کف دسته ! بیش از حدش و حرص زدن برای داشتن بیشترش بده اما به اندازش برای داشتن یه زندگی خوب لازمه. 


طرف پولداره اما از ترس فک و فامیل و حرفهای مردم ماشین زیر پاش پرایده یا مثلا پژو . چرا ؟ واضحه چون اولا ملت کلی حرف مفت پشت سرش می زنن و ثانیا تمام فک و فامیل انتظار دارن یه خیری از این آدم مایه دار بهشون برسه . البته آدمهای پولدار درست حسابی خیلی اوقات اگه از دستشون بر بیاد کمک و کار خیر هم می کنن . اما اون ها هم بلخره آدمن . می دونین چه حس بدی داره وقتی آدمها تورو فقط بخاطر پولت بخوان ؟ تا چند سال پیش هیچ کس حتی سراغتو نمی گرفته اما حالا که پول و پله ای بهم زدی یهو همه براشون مهم شده کجایی و چه می کنی . 

اینجور آدمها هم گاهی دلشون از دنیا  و زمونه می گیره و فکر می کنن آیا اگه هیچی نداشتن هم زن و بچه مدام قربون صدقشون می رفتن ؟ خواهر ها و برادرها مدام حالشو می پرسیدن و .... دوستهایی که دورشون جمعن باز هم بودن ؟


بچه های این آدمها اما با افتخار سوار ماشین چند ده میلیون تومنی شون می شن و تو خیابونا ویراژ می دن و به بقیه آدمهایی که همچین امکاناتی رو ندارن فخر می فروشن ! انوقته که ما می شینیم و فحش نثار جد و آباد اینا می کنیم . اما اشکال کار از جای دیگست دوستان ! اشکال کار از سیستمیه که اجازه میده اینها با انجام دادن خیلی کارها پولدار بشن و انقدر فاصله طبقاتی تو جامعه بوجود بیاد ! چندین سال درس خوندی و کلی زحمت کشیدی اما فلان فامیل بی سوادت که بزور دیپلم گرفته یا حتی نگرفته می زنه تو کار آزاد و میشه یه آدم مایه دار و می شینه تو ماشین های آخرین مدل و پزشو به تو میده ، سر آخر هم حتی ممکنه یه مدرک دکترای قلابی هم بگیره. آنوقت تو یه کارمند معمولی هستی که باید از صبح تا شب جون بکنی و هزار جور حرف بشنوی تا بتونی چندرغار دربیاری و خرج زن و بچتو بدی . 


 یکی از بزرگترین دلایلی که باعث میشه افراد از مملکت بزنن بیرون همینه ! 


و پایان کلامم با شعریه از صائب تبریزی که مامان بزرگم همیشه برامون می خوند :


از نسیمی دفتر ایام برهم می‌خورد                از ورق‌گردانی لیل و نهار اندیشه کن


نظرات 13 + ارسال نظر
س م ح چهارشنبه 16 اسفند 1391 ساعت 10:06 ب.ظ http://gitare.blogsky.com

میخواد بگه یه بچه ای همزمان درس می خونه و کار میکنه خرج خونوادشم بدوش میکشه
ولی یه بچه دیگه فقط بلده شکم گنده کنه و تا آخر عمر هم مخارجشو پدر مادرش میدن

آفرین پسر گلم معلومه که باهوشیا
(خوشت میاد هندونه می دم زیر بغلت )

فروردین دُخت پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 ساعت 12:12 ق.ظ http://hamin-havaali.blogfa.com/

کاملاً باهات موافقم هیچی ندارم بهش اضافه کنم هیچی

مرسی عزیزم لطف داری

رها پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 ساعت 09:25 ق.ظ http://fair-eng.blogsky.com

داغ دلم تازه شد.
چند روز پیش ی برنامه ای از تی وی ملی پخش می شد که ی حاج آقا فرح زاد نامی فرمودن خدا گاهی اوقات گرهع می ندازه به کارمون، مثل ی سد که جلو بعضی گناهانو بگیره! مثلا اگر فقر رو بهمون داد (!) باید بگیم خدایا شکرت که باعث شدی جلو بعضی هیجاناتم گرفته بشه!!!!!
یعنی دستی دستی دارن فقیر پرورش میدن، میگم مردم عزیز پول ندارین؟! اصلا اشکالی نداره! خدا بهتون پول نداده که به گناه نیفتین! ما عوض شما حسابی این پولای به باد آورده رو خرج می کنیم!

سوری پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 ساعت 09:47 ق.ظ

بلوط پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 ساعت 03:03 ب.ظ http://balutune.blogsky.com

خودت تو پستت یه حرفی زدی که بعدش نقضش کردی که خانومی...

جدی ؟ کجا چی ؟

دختر توی آینه جمعه 18 اسفند 1391 ساعت 12:42 ق.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

پول دار بودن یه اصالت میخواد که خوب خیلیها این اصالت رو ندارن.
یه ادم رو تصور کن که در آمدش ماهیانه در حد مخارج روزانه زندگی بوده حالا به هر دلیلی در امدش چند برابر شده که خوب معمولن تو ایران این ترقی برا اساس شایستگی نیست؛حالا این ادم و بچه هاس با پول قابل توجهی که تو دستشونه چه کار میکنن؟کتاب میخونن ؟ میرن موزه؟ تابلو و صنایع دستی میخرن؟ به فکر ارتقاء فرهنگ و دانش هستن یا ماشین و خونه و لباس مارک دار؟
مشکل پول نیست و حتی پولدار بودن نیست،مسئله در اصل حس خودبینی و خودبرتربینیه که تو ایران به شدت شایعه
این لینک مطلب جالبه که توصیه میکنم بخونی ریشه مشکلات ما از یه فرهنگ پر از اشکاله...

http://www.mehrnews.com/detail/News/1803316

مرسی از لینکت ... کاملا درسته اشکال از فرهنگ ما هم هست اما سیستم هم نقش داره . چون سیستمه که نباید اجازه بده یه عده با سو استفاده ، پول به جیب بزنن و مایه دار بشن و انقدر فاصله طبقاتی ایجاد بشه ...
فرهنگ هم که همش آموزشه دیگه . مردم رو باید آموزش داد که این کارم کار سیستمه باز ...

رز جمعه 18 اسفند 1391 ساعت 12:25 ب.ظ http://mydailynotes.blogsky.com

نظرتون راجبه خبری که اخیرا از دوتا خانم معترض تاپ لس ایرانی تو استکهلم پخش شد چیه؟

فکر کنم ک م و ن ی س ت بودن اونا ...

ali شنبه 19 اسفند 1391 ساعت 06:25 ب.ظ http://royaietanhaie.persianblog.ir/

?

وحید شنبه 19 اسفند 1391 ساعت 11:40 ب.ظ http://bealive.blogfa.com/

من فکر می کنم متاسفانه ما از لحاظ اجتماعی بلوغ لازم را پیدا نکردیم ضمنا از لحاظ فرهنگی بسیار فقیر هستیم. ما بینش لازم در برخورد و تحلیل مسائل رو نداریم. مهمتر از همه از لحاظ خودشناسی هم بسیار ضعیف هستیم. بخاطر همینه اونی که پولداره همش دوس داره به پولش اضافه کنه و اونی که بی پوله سعی می کنه هر چه زودتر به پول برسه و آخرش هم هیچ کدوم بفکر زندگی نیستند شاید در آخر باید بگم ما تعادل را نمی شناسیم. یه جورایی میشه گفت دید گروه های مختلف نسبت بهم یک دید صحیح نیست و این ناشی از دلایلی هست که بالا گفتم.
اگه اونجا سعی نمی کنند پولداربودن خودشونو نفی کنند شاید به دلیل اینه که اجتماعی به قضیه نگاه می کنند و شاید از پولشون برای اجتماع هم هزینه کنند ولی اینجا پولدارا فقط می خوان بیشتر و بیشتر جمع کنن و فردی فکر می کنند...

ما بیش از حد به پول اهمیت می دیم . ما ایرانیا خیلی زیاده طلبیم . به هیچی قانع نیستیم . زندگی مجلل می خوایم . البته من در مورد آدمهایی که دور و برم دیدم می گم . در کنار اینها ما خیلی کارا هم می کنیم که به هدفمون برسیم ، مثل دروغ گفتن و ... ولی اگه سیستم اجازه نده هیچ وقت اینهمه فاصله طبقاتی بوجود نمیاد .
اینجا مردم پولدار نیستند شاید بشه گفت در مقایسه با ما ایرانیا پولدارن چون اقتصادشون قویه . اما پول رو به اندازه ای می خوان که بتونن باهاش راحت زندگی کنن نه بیشتر . اینها اصلا نمی فهمن چرا باید یه خونه رو کرد دو تا و دو تا رو سه تا ...

rose یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 02:57 ق.ظ http://mydailynotes.blogsky.com/

نظر من :من تعریفم از آزادی این نیست که تاپ لس شم برم بگم حجاب بده!عقایده خودمو دارم و احترام میزارم به هر عقیده ای!
به نظرم راه خوبی برای جلب توجه نبود و من تو یوتیوب نظرات مختلفی رو راجبشون خوندم که حتی غیر مسلمونا از این حرکت خوششون نیومده بود!

نظر منم همینه . یعنی عقیده همه برای من محترمه و سعی نمی کنم نظرمو به زور به کسی بقوبولونم .

محمد یکشنبه 20 اسفند 1391 ساعت 03:09 ب.ظ http://peyman60.blogfa.com

.کم کم یاد خواهی گرفت
تفاوت ظریف میان نگه داشتن یک دست و زنجیر کردن یک روح را


این که عشق تکیه کردن نیست و رفاقت، اطمینان خاطر
و یاد می‌ گیری که بوسه ‌ها قرارداد نیستند
و هدیه ‌ها، معنی عهد و پیمان نمی ‌دهند....بیا وبلاگم

باشه حتما

علی سه‌شنبه 29 اسفند 1391 ساعت 08:52 ب.ظ http://biparde-meslefaryad.blogsky.com/

سلام عزیزم...حالا شما کدومشونی؟

هیچ کدومشون ! من فقط نظرمو گفتم

گلی چهارشنبه 7 فروردین 1392 ساعت 02:55 ب.ظ http://golidiary.blogsky.com/

متوجه نشدم من..اول گقتی که راجع به پولدار ها بدگویی نکنیم
و در آخر گقتی تو جامعه ی ما راحت بدون درس می رن و پولدار می شن و ..ی
خب این یه جورایی بدگویی بود دیگه

نمی دونم شاید من منظورت رو نگرفتم..

راستش من خواستم دیدگاه های خودمو بگم و اینکه تو جامعه ما پولدار بودن انگار یه جورایی جرمه چون یه عده مدام می خوان پنهانش کنن . خیلی ها هم می گن پول بدرد نمی خوره و ... در حالیکه پول لازمه داشتن یه زندگی نرماله .
از طرف دبگه خواستم بگم عدالت درست تقسیم نشده انگار ، یه آدم تحصیل کرده باید صبح تا شب جون بکنه و یه آدم پولدار بدون زحمت زیاد پول در میاره و این برای خیلی ها نا امید کننده هست و باعث می شه بزنن از مملکت بیرون ... در واقع خواستم دو طرف قضیه رو بگم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد