مد و چشم و هم چشمی

امروز یکی از دوستان بسیار صمیمی دوران لیسانس عکس جدیدی تو ف ی س ب و ک گذاشت که واقعا من یکی رو شکه کرد ! ابروهای خوشگلشو زده بود ناقص کرده بود و گربه ای ورداشته بود چرا ؟ چون مده و به هر قیمتی که شده حتی اگه بهمون نیاد و زشت هم بشیم باید با مد پیش بریم وگرنه آسمون به زمین میاد و از بقیه دخترهایی که عکس های خفن تو ف ی س ب و ک می گذارن عقب می افتیم! 

محیط زندگی دور و بر من تو ایران اینطوری بود . دخترها حاضر بودن هر کاری بکنن اما طبق مد پیش برن و از بقیه عقب نمونن ! آرایش ها هم که نگو ! انگار که داری هنرپیشه های هالیوود رو نگاه می کنی . هر مدی که تو م ا ه و ا ر ه و اینترنت و ... می دیدن سریعا رو خودشون پیاده می کردن و تازه کاش خوشگل تر می شدن ! یکی هم نبود اون وسط بگه بابا اینا هنرپیشه هستن ، کارشون اینه، اگه زیبا هم هستن احتمالا هزاد جور عمل کردن و قرار نیست ما همه مثل اونا بشیم .

تو خیابونی که به خونمون منتهی می شد پر بود از دختر پسرهایی که می اومدن که فقط دور دور کنن و ماشین ها و قیافه هاشونو بهم نشون بدن. از عجیب غریب بودن قیافه ها هر چی بگم کم گفتم! سایه های آنچنانی که آدم تو عروسی هم نمی زنه ، پوست های برنزه ی مصنوعی، موهای زرد و لنزهای آبی خیلی خیلی روشن که طرف رو مثل جن می کرد و اصلا تو چشمهای ما ایرانی ها که  مشکی هستیم جذابیتی نداره.  تازه عمل هایی می کردن بماند.



وقتی همچین افرادی دور و برت هستن و تو ساده می پوشی همه به یه دیدی نگات می کنن! یادمه یکبار یکی از همکلاسی های دانشگاه بهم گفت بهت نمی خوره بچه ی فلان جا باشی. چرا ؟ چون خیلی ساده می گشتم . 

از این جو چشم و هم چشمی متنفرم. از تظاهر کردن به چیزی که نیستم خیلی بدم میاد! همینه که یکی از اقوام دور وقتی بعد 30 سال زندگی تو امریکا اومد ایران گفت دخترهای ایرانی فرق دکون سبزی فروشی رو با عروسی نمی فهمن و به یه اندازه آرایش می کنن. آدمی که چیزی از درون نداره سعی می کنه با رنگ و روغن اعتماد بنفسشو بیشتر کنه ! یکی از دلایلشم شاید برگرده به محدودیت هایی که دخترها باهاش مواجه هستن. مخالف آرایش نیستم ها اما بنظرم هر آرایشی جایی داره و متاسفانه بعضی دخترهای ایرانی اصلا اینو نمی فهمن همین باعث شده کشور ما سومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان بشه!

 احساس می کنم کیلومترها از همه دوستای ایرانم فاصله دارم .مطمئنم اگه بیام ایران ملت فکر می کنن از پشت کوه اومدم ! والا بخدا ! اینجا اصلا آرایش های اونطوری نمی بینی . چی بشه طرف یه رژ قرمز بزنه و بره بیرون. آرایش هم که می کنن انقدر ملایمه که اصلا نمی بینی . لباس هایی هم که می پوشن خیلی ساده و معمولی هست. اگه لباس مارک دار هم می پوشن امکان خریدش برای همه هست و قیمتها به نسبت درآمدی که مردم دارن متعادله و یه عده نمیان با پوشیدن لباس مارک دار یا ماشین مدل بالا به بقیه پز بدن !

خوشحالم که اینجا چیزهایی پوچی که تو ایران ارزشه انقدرها اهمیت نداره ... 



نظرات 16 + ارسال نظر
علی شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 12:08 ق.ظ

چشم و هم چشمی تایید گرفتن از دیگران و انگیزه های بیرونی شده زندگی ما. اخه وقتی زیر ساخت ما غلط باشه معلومه انتخاب های درستی نمیتونیم داشته باشیم و از انتخاب رشته تا انتخاب هایی مثل نوع ارایش و پوشش همه انتخاب هایی کج و چوله از اب درمیاد!که در نهایت رفتار های کج و معوج و شخصیتی نامطلوب شکل میگیرد! جالا شما ببین یه نفر سرطان میگیره چه برخوردی ناشایستی ناخوداگاه صورت میگیرد. ما ادعا داریم خیلی انسانی به موضوعات نگاه میکنیم اما واقعیت اینه که خیلی اوقات نگاه مادی داریم. میگیم اخی گناه داره و ... ما انسان را به عنوان انسان نمیببنیم دقیقا با معیارهای خاص مادی میبینیم! وطبیعی که حس عزت نفس نداشته باشیم و مدام یه جوری بخواهیم جای خالی این فاکتور ارزشمند سلامت روان را با چیزهای کاذب پرکنیم.هم رنگی خلاقیت را میکشه! خیلی خوشحالم هنوز هم افراد دغدغه های بزرگتری برای زندگی دارند مثل شما. و در مورد ایمیل و وبلاگ هم که فرمودید من حتما دفعه بعدی ایمیل میذارم. چون چند وقتی ایمیلم مشکل پیدا کرده و وبلاگ هم که متاسفانه در حال حاضر ندارم.

مرسی از تحلیلتون ! امیدوارم دفعه بعد یه ردی نشونه ای چیزی از خودتون بگذارین !

Friends شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 05:01 ق.ظ http://friends.blogsky.com

شما هزارتا علت رو ول کردی و یک معلول رو چسبیدی.
بله ممکنه توی خارج کسی آرایش نکنه و فرق عروسی رو سبزی فروشی رو بفهمه، اما شما که داری قضاوت میکنی کاشکی اینم میگفتی که توی خارج از ایران هر کسی هر طوری دلش بخواد میاد بیرون، هر جا دلش بخواد میره، هر کاری هم تا جایی که خلاف قانون نباشه میکنه، هزار و یک محدودیت هم نداره که بخواد با آرایش کردن آن محدودیت ها را جبران کنه.

شما درست می گی محدودیت می تونه یکی از دلایل این جور کارها باشه . اما ... اگه محدودیت هم هست برای همه هست. پس چرا همه ی دخترها این شکلی نیستن ؟ چرا یه عده ای خیلی هم ساده و معقول می گردن ؟
من چند وقته ایران نبودم اما عکس هایی که می بینم از دوستانم نشون میده خیلی هم در بند اون محدودیت ها نیستن !

Friends شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 06:14 ب.ظ http://friends.blogsky.com

ببینید، منم زمانیکه ایران بودم هیچ وقت جزء این دسته نبودم، چون خیلی برام مسخره میومد که کلی پول این چیزها رو بدم وقتی ازش لذتی نمی بردم.
توی جامعه ما، هزار و یک مشکل است که توی جوامع غربی نیست، اگر قرار به مقایسه هست، باید کل پکیج رو مقایسه کرد، نه اینکه یه تیکه اش رو جدا کرد و با یه تیکه دیگه مقایسه کرد.
این محدودیت ها برای همه هست، درست، من و شما اینطوری نبودیم یه طوره دیگه بودیم، خود من واسه اینکه بتونم یه هفته انرژی بگیرم و بتوانم استرس هام رو تحمل کنم هر هفته پا میشدم 14 ساعت میرفتم قله توچال و میومدم، شاید بگی خوب چه عیبی داره، عیبی نداره ولی نه برای من که پای سمت چپم رو عمل کردم و پاهام پرانتزی است و از نظر دکتر پله واسه من سمه چه برسه به کوه.

یکی از دلایلی که من خودم نمی توانم با اکثر ایرانی های خارج از کشور ارتباط برقرار کنم همین طرز تفکر است، اینکه قضاوت میکنیم.
ببخشید اگر خیلی پرت و پلا شد سعی میکنم یه پستی راجب این موضوع بنویسم.

راستش قصد من از نوشتن این مطلب ابدا قضاوت نبوده بیشتر هدفم مطرح کردن معزل چشم و همچشمی ایرانی ها بوده و بس (عنوان رو عوض می کنم که بهتر مشخص باشه) . شاید بد نوشتم ... من همیشه سعی می کنم یاد بگیرم به همه جور آدمی احترام بگذارم اما دیدن اینکه یه سری دوستهای خیلی صمیمیم که هیچ رقمه این مدلی نبودن و حالا عوض شدن واقعا برام سنگین بود و از درکش عاجزم واقعا! مثلا 4 تا دختر رفتن آرایش عجیب غریب کردن رفتن آتلیه و عکس انداختن گذاشتن تو ف ی س ب و ک و این باعث شده خیلی دخترهای دیگه هم لازم ببینن که حتما اینکارو بکنن !

من هم می دونم که جامعه ما هزار جور مشکل داره . کدوم جامعه هست که مشکل نداشته باشه ؟ اتفاقا من توی خیلی از مطالبی که نوشتم همیشه گفتم که اگه قراره اینا رو ببینیم لااقل درست نگاه کنیم این ها هم مشکلات خاص خودشونو دارن ... باید فقط خوبی هاشونو نگاه کرد و یاد گرفت و از بدی ها گذشت . فرهنگ ما توی خیلی از موارد از اینها خیلی هم بهتره و حیفه که بخوایم همه چیزمون مثل این خارجی ها بشه ...

علتشو من به مقدار زیادی توی چشم و هم چشمی می بینیم همونطور که نوشتم و این چشم و همچشمی کردن خیلی ازار دهنده هست و متاسفانه شده جرئی از فرهنگ ما . نه تنها تو لباس پوشیدن و آرایش کردن بلکه تو خیلی دیگه از مسائل ... تجملات برای ما ایرانی ها خیلی مهمه ... یه آدم ساده رو امل و عقب افتاده می دونیم و مسخرش می کنیم ...

ف شنبه 12 اسفند 1391 ساعت 10:43 ب.ظ http://deus-ex.blogsky.com/

دقیــــــــــــــقن!!
من مدرسه یه همکلاسی داشتم, خیلی ناز بود. پوست سفید و موهای قهوه ای و کلا قیافش خوب بود. بعد به مرور زمان خودشو شبیه این دختره کرد که عکسشو گذاشتی. اون مو مشکیه. اول که عکسه رو دیدم فک کردم خودشه اصن.
ینی کلن کارش همین بود که سر و ته هفته رنگ موهاشو عوض کنه و کارای دیگه که واضحه. بعد دانشگاه که رفتم گفتم دیگه جو درست تره, دیدم وااا ویلاااا!! ینی اونجا به منی که ساده و بدون آرایش میرفتم چیزایی میبستن. حتا دقیقن چندین بار همین حرفی که بهت نمیاد بچه ی فلان جا باشیو بهم زدن.
من خیلی بهش فک کردم. می دونی قضیه چیه؟ آدمیزاد ذاتن عقلش به چشمشه. اگه رو خودش و ویژگیهای درونیشو عزت نفسو تواناییا و ایناش کار نکنه, همچنان عقلش به چشش می مونه و نتیجش می شه این. البته این یکی از دلایله

آره عزیزم اما کاش حداقل کاری می کردن که بهشون بیاد واقعا قیافه بعضیهاشون خیلی مصنوعی هست ! واقعا حیف ...

س م ح یکشنبه 13 اسفند 1391 ساعت 12:08 ق.ظ http://gitare.blogsky.com


من تو فیس بوکم عمرن این دخترارو تو ادلیستم نگه نمیدارم چون اصلا حرفی برای گفتن ندارن
هرروز میان یه عکس مسخره از خودشون میذارن میگن به این از ۱ تا ۲۰ چند میدی؟
یا این خوشکلتره یا اون؟
کلیم اعتماد بنفس کاذب دارن بهشون بگی بالا چشت ابرو شخصیت خانوادگیشونو کامل متوجه میشی...
...
این عکس پایینیه
مو مشکیه عکس خودته؟

نه اینا سوئدین همه

وحید یکشنبه 13 اسفند 1391 ساعت 12:44 ب.ظ http://www.lahazatam.blogfa.com

این مساله وجود داره و بیشتر مختص کشورهاییه که محدودیتهای فردی و اجتماعی دارن. اما هرکسی باید آزاد باشه تا بتونه خودش نوع پوشش و آرایش و برخوردش رو انتخاب کنه. شاید اگه این آزادی بیاد خیلی از این مشکلات حل بشه.

پرنیان حامی یکشنبه 13 اسفند 1391 ساعت 02:27 ب.ظ http://manneveshteha.persianblog.ir/

سلام. هرکسی با رفتارش و نوع پوشش و آرایش و کلا اون مدلی که توی اجتماع ظاهر میشه شخصیت خودش رو به بقیه نشون میده . اینکه بگیم این کارها واسه چشم و هم چشمی هست ، اگر هم درست باشه بازم یه جای کار میلنگه اونم اینه که این افراد با کسایی رابطه دوستی دارن که اونا الگوی مناسبی نیستن . یا از کسایی خوششون میاد که صلاحیت الگو بودن رو ندارن خداروشکر دور و بر من دوستایی هستن که همه تحصیلکرده و روشن فکرن و مثلا آرایش غلیظ نکردن منو نه تنها بد نمیدونن بلکه همیشه میگن اخلاق خوبیه که زیاد به این چیزا اهمیت نمیدی. اگر تمام جامعه هم اونطوری بشن که شما گفتی من همینطوری که هستم میمونم چون آدم های مهم زندگی من خانواده م هستن و دوستای نزدیکم که خوب میشناسمشون . یک فرد با زیاده روی دریک هنجار و تبدیلش به ناهنجار فقط و فقط عقده های درونی خودش رو به نمایش میذاره و بس.
ممنون که به من سر میزنی

باهات کاملا موافقم پرنیان جون راستش برای من خیلی مهم نبود ، مهم خانواده و دوست ها هستن که آدمو خوب می شناسن

دختر توی آینه دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 12:43 ق.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

ای بابا من خودم تا اونجای که بشه کم ارایش میکنم یعنی وقتی هم که خیلی ارایش میکنم باز زننده نیست.
قدیم که اصلن ارایش نمیکردم.الان 1 ساله ،میدونی ارایش و اجق وجق گشتن کم کم داره تبدیل به یه ارزش میشه تو ایران.وقتی ارایش نکنی و لباسآ نچنانی نپوشی فکر میکنن احمقی یا از زیبایی چیزی سرت نمیشه.

ملت عقلشون به چشمشونه این روزها و فقط ظاهرو می بینن ... خیلی مادی گرا شدیم متاسفانه ... هر چی مایه دار تر باشی و مدل ماشینت بالاتر باشه بیشتر آرایش کرده باشی ملت برات بیشتر خم و راست می شن ... دنیای گندی شده . سادگی خریدار نداره !

اشکان دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 01:24 ق.ظ

مطمئن باش اونی که عقل تو کلش باشه حساب خاصی رو اینا باز نمی کنه ما پسرا هم ممکنه عشق و حالمون دو روزی با اینا باشه اما بعدش دلمونو می زنن انقدر که بالا می آوریم

حتی فکر کردن به اون محیط هم رو اعصابمه هاااا ... چه دل خوشی دارین والا یا شایدم بهتره بگم چقدر پوچ هستین ! می دونم با جنبه ای ناراحت نمیشی

فروردین دُخت سه‌شنبه 15 اسفند 1391 ساعت 09:20 ب.ظ http://hamin-havaali.blogfa.com/

اتفاقاً چند روز پیش یه مطلبی تو فیس بوکم در مورد همین نوشته بودم، جالب اینجاس که خیلی از کسایی که تو ایران این مدلی هستن تو خارج از کشور هم انگشت نمای خارجیان و عادت کردن به اینکه خودشون رو مثل عروسک کنن و تفاوت طرز لباس پوشیدن و مدل مو و آرایش رو تو جاهای مختلف نمیدونن انگار...
خیلی خوشحالم که اینجوری نیستی
راستی تاریخ تولدت رو قرار بود بگی (سالشو گفتی فقط)

آره متاسفانه ! ایرانیا اکثرا موهاشونو رنگ می کنن اونم خیلی روشن اینجا و به خیلی هاشون اصلا نمیاد ...
میام وبلاگت می گم

رها پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 ساعت 09:28 ق.ظ http://fair-eng.blogsky.com

چی بگم والا! من خودم گاهی اوقات این فشن ها رو می بینم با خودم میگم اینا تو خیابون این طورین، عروسی چیکار میکنن؟!! اما خدا وکیلی آرایش خود عروس هم اینقدر غلیظ نیست....

متاسفانه همینطوره ...

nina شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 01:31 ب.ظ

ببین عزیزم من دکترای روان شناسی دارم و مشخصه که از تو بهتر میدونم درسته تو خوشت نمیاد من خوشم نمیاد ولی دلیل نمیشه بیایم دربارشون قضاوت کنیم که شاید یکی دوست داشته باشه و درضمن زندگی خودشه و به تو هیچ ربطی نداره البته منم خوشم نمیاد ولی باید به علایق دیگران احترام گذاشت همون طور هم که تو این فکر رو درباره ی اون میکنی اون هم درباره ی تو همون فکرو میکنه پس قبل حرف زدن بهتره یکم فکر کنی از 5 سالگی تو نیویورک زندگی میکنم ولی تا حالا یکبار به بار نرفتم خودت که میدونی چراشو و میدونی محیطش چه جوریه خیابونا پره شیطان پرسته و هیچ امنیتی نداری وقتی راه میری اینا همه از مزیت های ایرانه که متاسفانه اونجا نداره چرا اینا رو نمیگی؟ درضمن فکرکن یکی زشته و هی بهش میگن زشت و دوست خوشگلی داره که همه توجها به سمت اونه و همونایی که به اون میگن زشت و محلش نمیذارن یسره به دوستش میگن خوشگل و اون مورد توجهه فکر کردی اون چه حالی بهش دست میده؟ قطعا سعی میکنه با آرایش کمبوداش رو جبران کنه تو هم لطفا این طوری راجب مردم قضاوت نکن

واقعا انتظار داری من باید با شنیدن اینکه شما دکترای روانشناسی داری یا از ۵ سالگی نیویورک بودی تحت تاثیر قرار بگیرم ؟
واضح بگم برات که اینجا وبلاگ منه و منم مختارم نظر و احساس خودمو در مورد هر چیزی که دلم بخواد بنویسم و نظراتمو با سلایق و احساسات هیچ کس هم تنظیم نمی کنم! شما خوشت نیومد می تونی نخونی !
ترجیح می دم درباره بقیه نظر شما هیچی نگم و قضاوت دربارش رو به عهده خوانندگان بگذارم!

در ضمن بارها نوشتم که اگه اینجا کامنت می گذارید با نام و نشون باشه !

مونا شنبه 16 آذر 1392 ساعت 01:07 ق.ظ

ولی واقعا بعضی ها زشت هستن و بنده های خدا زجر می کشن. نمی خوام بکم کارشون غلط نیست اما گناه دارن... کار بدیه آرایش غلیظ ولی زشتها از نظر روحی تحت فشار هستن ...

بنظر من هیچ کس زشت نیست و هر کسی زیبایی خاص خودشو داره ! نمی دونم چرا بجای معطوف کردن کل توجهمون به قیافه ، یکمم به سایر چیزا توجه نمی کنیم !‌ سایر ویژگی های یه آدم غیر قیافش !
باز اگه این جماعت سوای قیافه به بقیه چیزهاشون هم برسن بنظرم قابل قبوله اما متاسفانه ...

ملیکا جمعه 22 آذر 1392 ساعت 04:07 ب.ظ

سلام . در جواب اینکه میگین هیچ کس زشت نیست باید بگم همه مثل شما سطح بالا فکر نمی کنن و متاسفانه دختران زشت می بینن که از سوی افراد جامعه طرد می شن. ( البته راه حلش آرایش غلیظ نیست ! ) البته به قول شما ای کاش که به باطنشون هم برسن ! در جواب nina که گفته دکتر روانشناس هست باید بگم که دکتر روانشناس نمی تونه از رفتار نا هنجار دفاع بکنه !! چون سوادش زیر سئوال میره ... و نمی تونه اینقدر بی تربیت و سطحی نگر باشه ! کسی که از 5 سالگی خارجه بوده باشه اتفاقا با فرهنگ سادگی پرورش پیدا کرده و این چیزها رو مسخره می دونه . ولی بعضی از این دخترها که اصالت خانوادگی ندارن یا تحت تاثیر بقیه قرار می گیرن و مثل دلقک سیرک بیرون میان تو همچنین سایتهایی ار این کارها دفاع می کنن و برای توجیه به دروغ میگن که روانشناسم و جای پیشرفته زندگی می کنم که .... زن برادر من 2 سال پیش بعد از سالها از نیویورک به ایران اومده بود . حدود ظهر تو تجریش داشتیم خرید می کردیم که یک دفعه گفت : اوه خدای من ! چقدر زن بد کاره تو خیابون هست ... چرا روز کار می کنن !!!! ( خانمهای با آرایش غلیظ و مدل موهای آنچنانی رو می گفت ) واقعا خجالت کشیدم ! خودم چند سالی ایرلند زندگی می کردم و حتی 1 نفر رو با آرایش ندیدم. اما الان متاسفانه با چادر ! آرایش غلیظ می کنن که واقعا مضحک و باعث شرمساریه .

اینجا تو سوئد زشتی و زیبایی مثل ایران مفهوم نداره ... اصلا زیبایی خاص به چه درد می خوره ؟ جز اینکه باعث جلب توجه همه و دردسر میشه ؟ اینجا یه دختر زشت هم یه زندگی معمولی داره شاید حتی از یه دختر خوشگل هم بهتر ! چرا ؟ چون متکی به زیبایی صورتش نیست ... به چشمم دیدم اینو که می گم ... عوامل طرد یه آدم از جامعه زشتی و زیبایی نیست . اصلا اگه قراره 4 تا پسر ایرانیه سبک مغز منو بخاطر زشتیم از جامعه طرد کنن بگذار بکنن ... من کلی خوشحال هم می شم بابتش چون چنین آدمهایی با این این طرز فکر همون بهتر که اصلا دور و برم نباشن !
در ضمن زشتی با تمیزی فرق داره ... مثل کسایی که تو 20 سالگی هنوز سبیل دارن ! خوب قطعا کسی خوشش نمیاد بخصوص پسرا (هنوز هستن چنین کسایی آیا؟)
جدا از همه این حرفها این آرایش ها که تو ایران می کنن آرایش خیلی چیپ هست تو آمریکا و حتی بعضی جاهای اروپا هم شاید خیلی زنها آرایش کنن و خیلی به خودشون برشن اما انقدر حرفه ای و ملایم اینکارو می کنن که تو انگشت به دهن می ایستی فقط تماشاشون می کنی !

eli دوشنبه 3 آذر 1393 ساعت 12:21 ب.ظ http://www.rookpress.blogfa.com

سلام میدونی چیه اونا خودشون خوشگلن واس همین زیاد ارایش نمیکنن

زهرا یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 ساعت 03:57 ب.ظ

منم ساده پوشم
گاهی آرایش می کنم فقط برای همسرم یا مجلس عروسی که مختلط نباشه
کلا خیلی مراعات می کنم
حجاب دارم و چادری ام
اما چند بار مادرهمسرم که مثلا سید تشریف دارن بهم گفتن تو زشتی پیرتر از سنت نشون میدی (من 32ساله ام) فلانی که 60 سالشه از تو جوون تره و...
راستشو بخوای اوایل برام مهم نبود ولی حالا خیلی حساس شدم

می خوام برم لنز رنگی بخرم
اگه خجالت نمیکشیدم حتی دماغمو عمل میکردم

کار من شده فقططططططط گریه
به خدا دارم میسوزم و نابود میشم
دو سه بار خواستم تو خیابون آرایش کنم از خدا ترسیدم

ولی چرا خدا جواب این آدمها رو نمیده
نمیخوام الباقی رو توجیه کنم ولی کاش ........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد