کریسمس و ارتباطش با ما ایرانیها !

یه عده از ایرانیهای مسلمون (خارج از ایران اکثرا)  کریسمس رو خیلی سفت و سخت تر از مسیحیا جشن می گیرن ... !  اونهایی که بچه دارن می گن که بچه مدرسه می ره و بین یه عالمه بچه های خارجی هست ، طبیعتا وقتی می بینه بقیه بچه ها کریسمس دارن و کادو می گیرن دلش می خواد ما هم کریسمس رو جشن می گیریم تا کمبودی حس نکنه.



 

اما ... یکی از دوستان مسلمون  داخل ایران یه سری عکس برام فرستاده بود از جشن کریسمس ! ازش پرسیدم مگه تو مسیحی هستی که کریسمس رو جشن گرفتی ؟  گفت چه عیبی داره ، اینم یه بهانه هست برای جشن گرفتن و شاد بودن !  اما من که یادم نمیاد موقع کریسمس تو ایران جشنی دیده باشم بین مسلمونها ! حتما اینم یه فرهنگ جدیده که من ازش خبر ندارم !


کریسمس اصلا جزو جشن های ما نبوده و نیست ! خیلی ها معتقدن بجای جشن گرفتن کریسمس بریم ببینیم جشن مهرگان و سایر جشنهای اصیل ایرانی چی بوده و چطوری برگذار می شده ! و می گن ما ایرانیها به قدر کافی از این جشن ها داریم که نخوایم به بهانه شاد بودن کریسمس رو وارد فرهنگمون کنیم !


البته از یه طرف هم وقتی وارد یه کشور جدید میشی ، بد نیست که رسم و رسوماتش رو یاد بگیری و بتونی راحت تر باهاشون گره بخوری . وقتی بخوای خودتو جدا کنی از مردم اون کشور و رسم و رسوماتشون ، طبیعتا زندگی کردن تو اون کشور برات سخت تر میشه.


نظر شما چیه ؟ 


پ.ن : در ضمن داخل پرانتز بگم که شنیدم جشن کریسمس و درخت کاج و خیلی نمادهاش از آیین میترای ایرانیان باستان گرفته شده  یعنی ریشه ایرانی داره ! حالا چقدر صحت داشته باشه نمی دونم اما  اینجا می تونید بیشتر در این مورد بخونین .


نظرات 8 + ارسال نظر
وحید شنبه 9 دی 1391 ساعت 03:34 ب.ظ http://www.lahazatam.blogfa.com

ایدا جان .روند تحولات در کل دنیا طی این 10 سال گذشته به حدی سریع بوده که خیلی از اختلاط فرهنگها واسه خیلی از آدمها باور پذیر نیست. زمان بچگی ما که نه نت بود و کامپیوتر و موبایل ؛ عدم آشنایی با خیلی از مسائل مرسوم دنیا طبیعی بود اما الان شرایط فرق میکنه و دهکده جهانی به واقعیت پیوسته ،پس اختلاط فرهنگی طبیعیه و باید با واژه هایی مثل تهاجم فرهنگی یا هویت بیگانه پذیری خداحافظی کرد.

من نظر خاصی در این رابطه نمی دم و فقط خواستم دیدگاه ها رو بگم

(س م ح) شنبه 9 دی 1391 ساعت 04:09 ب.ظ http://gitare.blogsky.com

اگه دست من بود که هیچ جشنو بهونه ای رو برای شاد بودن از دست نمیدام.
از این حرفا هم خوشم نمیاد که فرهنگ اونا به ما ر بطی نداره.
..
حالام بدو بیا بروزم

مرسی که نظر دادی ، حتما سر می زنم

دادو شنبه 9 دی 1391 ساعت 05:09 ب.ظ http://dado23.blogsky.com

سلام
برای بعضی ها ( مخصوصا داخل ایران ) غربزدگی نوعی کلاس محسوب میشه !! البته حق هم دارند چون از مسلمانی چیزی در چنته ندارند و با وضعیت زندگی روزمره شان از مسلمانی شان متنفرند !!!
( مرغ همسایه هم که همیشه غازه !! )

مسئله فقط کریسمس هم نیست ، در واقع کریسمس یه نماده فقط . می خوام بگم ما داریم به تدریج فرهنگ خودمونو فراموش می کنیم و فرهنگ های دیگه رو جایگزین می کنیم . تو جای جای جامعه که نگاه کنی می تونی نمونه هاشو ببینی ، تو لباس ها ، تو موسیقی ... خیلی ها موسیقی های بومی ایران رو اصلا نمی شناسن اما گروه های موسیقی خارجی رو از حفظن.
یعنی ۱۰۰ ساله دیگه اصلا چیزی از فرهنگ ما می مونه ؟!
نمی خوام قضاوتی کنم ، فقط این منو به فکر فرو برد !

mohamad شنبه 9 دی 1391 ساعت 11:12 ب.ظ http://www.shanc.blogsky.com

چه عالی
دوس دارم زودتر کارام اینجا تموم شه برم اون سمت، حتی واسه کار، نه تحصیل
بنظرم نه اینکه هیچ مشکلی نداره، خیلی ام خوبه که ارتباط برقرار بشه و آشنا بشی و شریک باشی توی گرمای خوشالی کسایی که دوس دارن بینشون باشی
موید
آپم ، خوشال میشم سر بزنی
راستی خوب وقت میکنی با کارایی که داری اونجا بیای به وبلاگت سر بزنی
امیدوارم بعدا منم بتونم اینجوری فعال بمونم :)

دلیلش اینه که اینجا تعطیلات کریسمسه و منم تو تعطیلاتم فعلا

mohamad یکشنبه 10 دی 1391 ساعت 12:21 ق.ظ http://www.shanc.blogsky.com

میگم! :))
چی میخونی اونجا؟!

فکر کنم قبلا تو جاهای مختلف یه اشاره هایی کرده باشم

سوری یکشنبه 10 دی 1391 ساعت 10:39 ق.ظ http://baghban-kochak.mihanblog.com/

به نظرم جشن اگه موضوع خوبی داشته باشه..مهم نیس مال کجاست..

rose پنج‌شنبه 14 دی 1391 ساعت 02:24 ق.ظ http://www.mydailynotes.blogsky.com

اتفاقا من بار ها خوندم و شنیدم که درخت کریسمس منشا اش از آلمان بوده که بهش میگن:weihnachtsbaum
:D

حاج علی جمعه 15 دی 1391 ساعت 10:00 ق.ظ http://s-minimal.blogsky.com

اون پینبشتی که نوشتی درسته

بعصیام هستن که وقتی نوبت به جشنای اسلامی میرسه میگن مگه ما عربیم که از این جشنا بگیریم و وقتی نوبت به کریسمس میرسه میگن چه اشکالی داره مام اد باشیم!!!!اینا همونایی هستن که میخوان پیشرفته بودن جهان اول رو از توی جشناشون پیدا کنن:|:|

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد