طلاق در سوئد !

بیشترین آمار طلاق رو تو دنیا آمریکا داره . اما آمار طلاق توی سوئد و بقیه کشورهای اسکاندیناوی هم خیلی بالاست . حالا چرا ؟‌






یه دلیلش بنظر من برمی گرده به مفهوم lagom (معادل نداره واسه همین توضیحش سخته) تو زندگی سوئدی ها . لاگوم یعنی درست به اندازه ، مثلا آدم باید کار کنه نه خیلی زیاد بلکه لاگوم ! باید غذا بخوره اما لاگوم ، باید پول داشته باشه اما لاگوم . سوئدی ها تحمل استرس و مشکل توی یه رابطه رو ندارن و بنابرین وقتی یه مشکلی پیش میاد همه چی رو لاگوم می گیرن و برای برطرف کردن مشکل خیلی تلاش نمی کنند و توی خیلی موارد راحت جدا می شن .


دلیل دومش برمیگرده به نحوه دیدشون به زندگی . اونا لازم نمی دونن همه چیز طولانی مدت باشه . این دید رو می تونید توی محصولات دو تا از معروفترین برندهای سوئدی هم ببینید .  IKEA و H&M محصولاتی تولید می کنند مد روز و ارزون و به واسطه همین ارزون بودنشون موقتی چون وقتی یه چیزی دلتو زد می تونی خیلی راحت بندازیش دور و یکی جدیدتر و بهتر بخری ! 


استقلالشون هم خیلی توی این قضیه تاثیر داره . بخصوص خانوم ها اینجا خیلی خیلی مستقل هستن و جامعه به اصلاح خیلی FEMININ هست . 


 و بنظر من رابطه مستقیمی بین مذهب و طلاق می تونه وجود داشته باشه و سوئدی ها به هیچ وجه مردم مذهبی نیستن . 


بنابرین سوئدی ها این روزا بیشتر ترجیح میدن با هم سامبو (SAMBO) باشند ، یعنی زندگی مشترک و توی یه خونه اما بدون ازدواج . خوب اینطوری موقع جدایی هم دردسر کمتری دارن . 


سربو (särbo) هم هست که یعنی زندگی مشترک جدا از هم و زوجی که هر کدوم خونه جدا از هم دارن و هر وقت حال و حوصله داشته باشن اوقاتشون رو با هم می گذرونن و در غیر اینصورت هر کسی خونه ی خودش و دوستای خودش و برنامه های خودشو داره .



 این تبلیغ رو من چند وقت پیش توی اکثر ایستگاه های اتوبوس استکهلم می دیدم . حالا چی نوشته ؟ 

نوشته  Married? Life is Short . Have an affair

این تبلیغ مال یه سایت دوستیابی بود . حالا فکر کنین وقتی بچه ها تو ایستگاه منتظر اتوبوس ایستادن و از مامان باباها می پرسن چرا اینجا همچین چیزی نوشته چی باید جوابشونو داد ؟! 



نظرات 15 + ارسال نظر
افسانه سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 08:04 ب.ظ http://raqsdarsiahi.blogfa.com

چه باحالن!
آزاد و راحت . بی دغدغه ی فکر چرندیاته مردم!

آره کلا اینجا استقلالشون حرف اول رو تو همه چی میزنه و اصلا حرف مردم براشون معنی نداره !

سوری سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 08:14 ب.ظ http://baghban-kochak.mihanblog.com/

وای خدای من چه قدر متفاوت از ما فکر میکنن...چقدر زندگی مشترکشون داغونه...

از این نظر که درصد طلاق اینقدر بالاست خیلی بده بنظر منم که برمیگرده به فرهنگشون . کلا طرز فکرشون ۱۸۰ درجه با ما فرق می کنه .

نون الف سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 08:34 ب.ظ http://lore.blogsky.com

باس گفت زندگی کوتاهه :دی

سوری سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 10:03 ب.ظ http://baghban-kochak.mihanblog.com/

مطالب خیلی خوفی مینوفیسی...میدوستمت..لینکتم کردم..

مرسی عزیزم منم لینکت کردم

جلال سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 10:11 ب.ظ http://jalalnevesht.blog.ir

با این وضعیت جمعیت توی سوئد رو به کاهش میره

لینکت کردم :)

جمعیتشون که فکر کنم رشد چندانی نداشته باشه اما من اینجا به نسبت ایران بچه بیشتر می بینم ! شاید چون پدر و مادرا این بچه ها رو از بدو نوزادی و حتی علیرغم سرما میارن بیرون با کالسکه و می گردونن

دختر توی اینه سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 11:39 ب.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

لاگوم برام جالب بود و اینکه یه مفهوم و درمورد همه چیز بکار میره.

سوئدی ها به این لاگوم خیلی می نازن و میگن معادل براش نیست و توضیحش سخته اما نمی دونن ما هم تو فرهنگمون تعارف رو داریم که واقعا توضیح دادنش برای خارجی ها سخته ، باید کلی مثال بزنی تازه شاید درک کنن یعنی چی !

بانوی مرداد سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 11:50 ب.ظ http://www.khodaya-komak.blogfa.com

سلام
انشالله که هرجا هستند سلامت باشن و زودتر امکانش فراهم بشه بتونی ببینیشون
خدا رو شکر پدر من برگشتند
امیدوارم پدر شما هم زودتر برگردن

مرسی عزیزم
من کلا از خانوادم دورم متاسفانه ولی امیدوارم به زودی ببینمشون

دختر توی آینه سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 11:56 ب.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

جالبه که هستی من از قالب وبلاگت خوشم اومد برعکس قالب من شاد و اروم و زیباست اگه بگی از مجا میتونم بگیرم خیلی خوشحالم میکنی دوستم دارم بیشتر بات اشنا بشم!
برام کامنت بزاری میفهمم

برات تو وبلاگت پیغام گذاشتم . منم از آشنایی باهات خوشحال می شم

دختر توی آینه چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 12:05 ق.ظ http://zehneshegeftangize.blogfa.com/

مرسی ایدا کلا با نایت اسکین حال نمیکنم
اینکه اون سر دنیای خیلی باحاله.باحاله چون تا همین 3/4 سال پیش رویای من هم بوده(این روزا واقع بین تر شدم).

من خیلی اوقات توجهم به قالب وبلاگ ها جلب میشه و معمولا تو وبلاگ می نویسه کجا می تونی اون قالب رو پیدا کنی ! حالا اگه من باز هم سایتی دیدم که قالبهای خوشگل داشت برات می فرستم لینکشو
http://www.blogskin.ir/

خوب خیلی هم کار سختی نیست فقط باید راهشو بلد باشی

دختر توی آینه چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 12:13 ق.ظ

گه گاهی بت سر میزنم و این گه گاهی از باب کلاس نیست و ما این روزها سرمان شلوغ است.زیاد

مرسی عزیزم ، لطف می کنی گل دختر

دختر توی آینه چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 12:20 ق.ظ

سختی مانع نیست اینکه اونجا چی میشی مهمه و اینکه بتونی هزینه هات رو جور کنی.فکر نکنم ادمی باشم سیستم اروپا بخوادش(از بس بی هنرم)

نه بابا اینطوریام نیست ، مگه اینایی که اینجان چیکارن ؟ آدم میاد یه دوره می بینه ، کار یاد میگیره ، اینجا خیلی مهم نیست که چیکاره ای ! کسی اهمیت نمیده که یکی دکتره ، اون یکی گارسون ! خیلی از دانشجو ها هم کار می کنن برای هزینه ها

رنگین کمان چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 09:50 ق.ظ http://sayehayerangin.persianblog.ir

سلام؛
متأسفانه این فرهنگ غربی به ایران هم رسیده ، یعنی من تا چند وقت گیج بودم که یعنی چی؟ خانم و آقاهه با هم زندگی می کردن اما هیچ نسبت قانونی با هم نداشتن

آدم های دنیای امروز خودخواه شدن ، برای همین بیشتر از همه دوران ها تنهایی رو احساس می کنند.

خیلی حرف زدم
یلدای خوبی داشته باشی

ای بابا
مرسی عزیزم یلدای تو هم مبارک

ashkan چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 02:05 ب.ظ

جالب بود برام ، اینجا هم کم کم داره تغییر می کنه و یه سری قید و بندهای الکی از دست و پای آدم باز میشه

به هر حال هر چقدر هم که بخواد تغییر کنه ما ایرانی هستیم و فرهنگمون با اینا ۱۰۰٪ فرق داره .

سینا ساعدپناه جمعه 13 اردیبهشت 1392 ساعت 08:31 ب.ظ

سلام
ممنونم ازت برا اطلاعاتی که گذاشتی
من هم دوس دارم زندگی رو در کشورهای اروپایی تجربه کنم
از این مطالب در کلاس درس شناخت روحیات ملل استفاده کردم.
روز خوش

سلام ،
خواهش می کنم خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده

سجاد چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 ساعت 09:56 ب.ظ http://www.tfn.blogsky.com

لاگوم رو من آستانه تحمل یا آستانه لذت معنی می کنم درسته آیدا بانو ؟؟

درباره این جمله سایت دوسیابی سر ایستگاه اتوبوس تا خوندمش با اینکه خودم به خدا و پیغمبر اعتقاد ندارم گفتم خاک بر سرشون.
البته آیدا بانو دنیا خیلیییییییییییییییی بزرگه خیلییییییییی همه چی توش داره همه جور آدمی هست . نمی دونم چطور شد که اینطور شد خیلی وقتا می گم کاش تو این برهه از زمان بدنیا نمی اومدم نمی دونم با خودمم درگیرم امیدوارم خدا بدادم برسه.خدایا اگه وجود داری یه کاری کن هرچند که نمی دونم کی هستی و از چی خوشت میاد.

نه لاگوم یعنی درست به اندازه ... مثلا غذا باید بخوریم اما لاگوم ، هوا لاگومه یعنی نه گرمه نه سرده .
سعی کن از لحظه حال لذت ببری وگرنه لحظاتت مفت از دست می ره چون فعلا که جز این کار دیگه ای از دست هیچ کی بر نمیاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد