God Jul


کریسمس نزدیکه و همه مردم به جنب و جوش افتادن ! گاهی فکر می کنم اگه کریسمس نبود واقعا این سوئدیا چیکار می کردن تو این سرمای زمستون و تاریکی ؟ هوا هم که ساعت ۳ تاریک میشه و واقعا اگه سرگرمی نداشته باشی ممکنه افسردگی بگیری و خوب نزدیک بودن کریسمس براشون یه بهانه هست برای شادی .




سوئدی ها تقریبا یه ماه مونده به کریسمس این چراغ ها رو می زارن دم پنجره هاشون .  وقتی به ساختمون ها نگاه می کنی اولین چیزی که جلب توجه می کنه این چراغ هاست که تقریبا پشت همه پنجره ها هست و توی شب روشنش می کنن . البته شکل های مختلفی هم داره .


موقع کریسمس همه حداقل چند روزی تعطیلی دارن و اکثرا برنامه ریزی می کنن و می رن مسافرت اما بنظر من موقع خوبی برای مسافرت رفتن نیست چون تقریبا همه جا برف اومده و هوا خیلی سرده . بهترین کار اینه که آدم بره به جاهای گرم و چند وقتی از دست این سرمای سوئد خلاص بشه 


نزدیک کریسمس که میشه خیلی جاها که میری بهت glögg تعارف می کنن که یه نوشیدنی گرم مخصوص کریسمس هست و ترکیبیه از شراب و شکر و چیزای دیگه که بعضیا توش کشمش و بادومم می ریزن.


این روزا اکثر فروشگاه ها هم حراج زدن و کلی خوشبحال من میشه که برم برای خودم تو فروشگاه ها بچرخم و اگه چیز خوبی به چشمم خورد بخرم ، البته نمی دونم چرا دیگه اشتیاق سابق رو برای خرید کردن از دست دادم شاید چون استرس زیادی دارم این روزها و هزار تا کار ریخته سرم .


یه چیزی هم که برام جالب و شاید مسخرس اینه که هر سال روز ۲۴ دسامبر سر ساعت ۳ تلویزیون سوئد اون قسمت مخصوص کریسمسه دانل داک رو میده و اکثر سوئدی ها هم  با اینکه بارها اینو دیدن باز می شینن می بینن!


راستی God Jul (گود یول) به سوئدی یعنی کریسمس مبارک .

نظرات 4 + ارسال نظر
رضا .م شنبه 25 آذر 1391 ساعت 09:10 ب.ظ

گود یول
خوبه اونجا دو تا عید میگیرین !! عید نوروز و کریسمس ! ولی فک کنم کریسمس اونا شور و حال عید خودمون رو نداره ..اخه چیه تو سرما پا میشن عید می گیرن اونا !باید بهاری باشه سبزه ای باشه جوی ابی باشه قدح و یار و ..!حالا فک کن اونا تو سرما هلک هلک پا میشن میرن بیرون برف بازی !!

نه ما که کریسمس نمی گیریم ، البته ناخودآگاه چون دانشگاه ها و اداره ها تعطیله یه جورایی نمیشه که در جریانش قرار نگرفت . اصلا به نظر من کریسمس برای اینا یه امیدیه وسط زمستون وگرنه افسردگی می گیرن بخصوص که اینجا هوا تو زمستونا خیلی زود تاریک میشه . در اینکه هیچی مثل نوروز خودمون نیست که شکی نیست اما اینجا ما تو نوروز تعطیل نیستیم و برامون یه روز عادیه مثل باقی روزا

س م ح شنبه 25 آذر 1391 ساعت 11:24 ب.ظ http://gitare.blogsky.com

یه دوست سوئدی داشتم که آخرش با ناراحتی از هم جدا شدیم
فمیست بودو طرفدار حقوق همجنسگرایان.
مشکل باهاش افکارش نبود خصوصیات اخلاقی خودش بود

من که تا حالا خوشبختانه با سوئدیا هیچ مشکلی نداشتم . کلا کاری به کار هم ندارن و سرشون تو کار خودشونه

سوری شنبه 25 آذر 1391 ساعت 11:49 ب.ظ http://baghban-kochak.mihanblog.com/

ا قشنگه که...من برف دوست دارم..این تزئینات هم خعلی خوشملن..چقدر خرید تو آف حال میده..جای منم خرید کن

اینجا برف میاد خروار خروار واسه همین من دیگه زده شدم از برف ، آره کریسمس که میشه تمام شهر رو تزیین می کنن و خیلی خوشگل میشه .
خرید هم که اگه حالش باشه جای خود داره

امین سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 02:29 ب.ظ http://ava2500.blogfa.com/

سوئد از بقیه اروپا مثل اروپای غربی و جنوبی و شرقی خیلی فرق داره
مردمی هستند که فرهنگ خاص خودشون رو دارند
هر فرهنگی به روزهایی برای شادی نیاز داره
دوست عزیز پیشاپیش هم کریسمس و هم شب یلدات مبارک
شاد باشی

مرسی شب یلدا شما هم مبارک باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد